RECENZE / Akka Arrh (PS5)

V jednu chvíli byly arkádové automaty Atari páteří hraní. Jednalo se o hry vytvořené s mechanikami, které byly ohromující, obtížné a někdy i nejasné, ale přesto dokázaly najít způsoby, jak hráče potěšit. Byli také velmi dobří v navození pocitu „ještě jeden závod“, když jste viděli své jméno na žebříčku. Akka Arrh, titul, na který se dnes podíváme, je oživením hry, která nikdy neexistovala. Jedná se o hru založenou na klasické verzi, která nikdy nevyšla, a vývojáři Jeff Minter a Llamasoft byli odhodláni zajistit, aby spatřila světlo světa. Otázkou zůstává: stálo to za to?

Na povrchu, Akka Arrh vyzařuje jednoduchost arkádové éry a dělá to skvěle. Skvěle využívá jemné efekty, které nadále bombardují obrazovku lahodnými barvami. Naplňuje estetiku a zároveň ji umocňuje divokými efekty po celé obrazovce a spoustou vrstvených animací a částic, což rozhodně vytváří podívanou. Jako u všeho to má své stinné stránky a ohromující grafika vysvětluje, jak obtížné může být hraní. Nepřátelé na vás zaútočí, zatímco budete rozptýleni. Bonusy a vylepšení budou létat po obrazovce a tucet různých věcí najednou upoutá vaši pozornost a vytvoří kakofonii chaosu. Akka Arrh občas trochu tápe v provedení, ale čím déle hrajete, tím více najdete rytmus.

Při sledování hry je snadné se nechat okouzlit vizuálem, ale když začnete, můžete se cítit zmýleně. První oddíly Akka Arrh pocit velmi pomalého a mírného zklamání. Hodně propagovaným aspektem hry je, že hlavní nepřátelé při smrti explodují, což může vést k dalším explozím, což může znamenat, že někdy stačí vystřelit dobře umístěnou ránu. Tento aspekt se mi zdál neuvěřitelně přitažlivý, ale v praxi bylo tempo nepřátel vždy buď velmi rychlé, nebo velmi pomalé. Bylo mnoho případů, kdy jsem svůj výstřel umístil aussi no, tak jsem seděl a pozoroval přes dvacet sekund, zatímco se o všechno postaralo za mě. Nehrál jsem hru, herní mechanika ji hrála za mě a ty chvíle sezení a sledování, jak všechno exploduje, mi připadaly prázdné, jednoduše proto, že jsem nic nedělal. V těchto fázích otevírání to začalo být rychle nudné a já se chystal odinstalovat.

Když jsem byl na pokraji, že už to nikdy nebudu hrát, dal jsem to Akka Arrh ještě jednu šanci ujistit se, že dělám správnou věc. Začal jsem na úrovni osm a opravdu jsem se snažil soustředit. Tentokrát jsem se začal učit, jak si vybrat ty nejlepší cíle. Začal jsem získávat divoké power-upy a efekty a také jsem začal lépe udržovat záběry. Byl to ten závod, kde něco klaplo a mě to začalo bavit. Jak jsem se více sladil s choreografií úrovně, všiml jsem si uspokojivé eskalace intenzity, přičemž soundtrack byl stále podmanivější. Jako velký fanoušek Tetris efektVšimnul jsem si, že Akka Arrh použil zvuk ve svůj prospěch stejným způsobem a hra pomalu získávala mé sebevědomí.

Pokračoval jsem v cestě přes fáze plné divočejších abstrakcí nepřátel. Také jsem si všiml, že každá úroveň měla jinou sekvenci, ale tanec byl stejný. Tanec mě alespoň začínal bavit.

Akka Arrh je hra z jiné doby. Doba, kdy nejednoznačnost bují a každou zatáčku máte pocit, jako byste byli dvě sekundy od ztráty čtvrtiny. Akka Arrh dokáže tuto energii vzkřísit, v dobrém i zlém, a to přiměřeně příjemným způsobem. Pokud jste se někdy ocitli před pouze jedním arkádovým strojem a jste odhodláni jít celou cestu, může to být právě pro vás ideální hra.

Akka Arrh

• hratelnost 8/10

• Vizuální 7,5/10

• Zvuk 8/10

7,8/10

Blíží se dlouhá doba

Akka Arrh je zážitek ztracený v čase, který konečně spatřil světlo světa. Její design je inovativní a jedinečný, zvláště v dnešní herní sféře, dokonale evokující retro éru hraní. Viděl jsem, jak lidé v této hře tráví mnoho hodin a čtvrtí, a když potřebujete 'jednoduchou hru, abyste poškrábali šílené svědění, tohle může být vaším řešením.