Civil War Review – Žádné snadné odpovědi

Občanská válka je druh filmu, který budou lidé hodně číst, zvláště teď, když máme další volební rok, kdy se Donald Trump snaží znovu získat moc, kterou ztratil ve volbách v roce 2020. Z tohoto důvodu mnoho lidí do tohoto filmu si myslí, že už vědí, co to je a co se snaží říct, a přijdou s tím, že to říká málo a znamená to méně. I když je Občanská válka rozhodně filmem o Trumpovi a jeho vlivu na Spojené státy, spisovatel/režisér Alex Garland není ten typ filmaře, který vám to ulehčí.

Občanská válka začíná tím, že se zaměří na nejmenovaného prezidenta Spojených států, kterého hraje Nick Offerman, když opakuje části projevu a tvrdí, že jeho vláda je na pokraji rozdrcení separatistické vzpoury dvou hlavních frakcí. V tomto bodě upouští od velkého trumpismu a říká, že lidé už jeho vítězství považují za největší triumf v historii vojenských kampaní.

Netrvá dlouho a film ukáže, jak je ten chlap plný sraček: secesionistické vojenské síly se připravují v Charlottesville ve Virginii a připravují se na pochod na Washington a ukončení války. A prožíváme poslední dny války očima skupiny válečných korespondentů (Kirsten Dunst, Wagner Moura, Stephen McKinley Henderson) a mladého tagalonga (Cailee Spaeny), kteří se pokoušejí dostat z New Yorku v Charlottesville přede vším. Stalo. dolů. Normálně to není dlouhá cesta, ale kvůli všemu, co se děje, musí udělat široký okruh kolem Washingtonu.

Strávíme celý film na této cestě s těmito lidmi, nikdy nepřekročíme jejich úhel pohledu. Tato jízda válkou zničenými Spojenými státy je náladou a strukturou velmi podobná Dětem lidí Alfonsa Cuaróna. Garlandova verze není tak povedená, ale není to žádná ostuda, protože Cuarón nemá jako řemeslník mnoho vrstevníků. Přesto je zážitek z tohoto filmu napjatý a napínavý a Garlandovo naléhání na zachování perspektivy této malé skupiny obrací toto napětí až na 11, zvláště když začíná akce – tento způsob dělání věcí vyvolává dojem, že relativně malý rozpočet Civil War je důležité. mnohem větší, než je, zvláště na konci filmu.

Když se tato skupina vydá na výlet, projdou řadou vinět. Utáboří se na druhé straně kopce, poblíž probíhající přestřelky, a následující ráno sledují jeden z táborů, aby viděli závěr boje zblízka. Je tu překvapivě čisté a klidné město, které se snaží zcela ignorovat válku, zatímco na střechy budov rozmisťuje ozbrojené muže. Je tu maloměstská benzinová pumpa, kde majitelé věší zaživa „lupiče“ do velkého kontejneru vzadu – otužilá Dunst s kamennou tváří, podávající nejlepší výkon ve své kariéře, dostane nápadnou fotku jednoho z jejich únosců. stojí mezi brutalizovanými zajatci. Hlavní hrdinové dokonce v jednu chvíli skončí v bitvě ostřelovačů na dálku. A skrz to všechno tito novináři vše obsesivně dokumentují, zatímco doslova stojí ve formaci s vojáky během bitev – ano, to je metafora.

Na všech těchto setkáních je obzvláště zajímavé, že „strany“ jsou většinou irelevantní. Vidíme spoustu bojů, ale až do třetího dějství film záměrně zastírá, kdo je kdo. Lidé bojují, aby nezemřeli, spíše než aby „vyhráli“, a všechno je to chaos – detaily chaosu nejsou v tuto chvíli důležité, pravděpodobně po letech a letech války.

Říkám „pravděpodobně“, protože jediné příběhy, které máme v Civil War, pocházejí od našich hlavních postav – nedozvíme se nic konkrétního o tom, jak tato válka začala nebo co se během války stalo. Jsme tam a sledujeme, jak tyto postavy zažívají brutální konec. A právě tato zkušenost je smyslem filmu, přičemž na osobní politice tolik nezáleží. Najdou se lidé, kteří si myslí, že Občanská válka tím shazuje velkou dávku „bilateralismu“, ale to ignoruje, že je zde zjevný darebák: nejmenovaný Trumpův prezident Spojených států.

Prezident Nick Offerman je sotva ve filmu, ale je jasné, že zastřešující myšlenka je, že celá tahle válka je jeho vina. Jediné zjevně politické pocity, které kdokoli v tomto filmu skutečně vyjadřuje, je, jak moc toho chlapa nenávidí za to, že to všechno způsobil. smrt a zničení. Bude mi trvat ještě jedno nebo dvě zhlédnutí, než se hodně ponořím do témat občanské války, protože Garland je nuance a literární spisovatel, ale tento bod se mi zdá jasný. Jak už to tak bývá, za naši bolest a utrpení je zodpovědný šéf. Ale tento příběh je o nás, ne o šéfovi.

Kromě toho bude Civil War nejlépe fungovat jako zážitková zkušenost, jako je zábavní park plný zvěrstev, který je o něco hustší než váš průměrný film Očista a přitom stále dosahuje stejných vrcholů jako tyto filmy. Byl to tak účinný zážitek, že jsem dokázal eliminovat klimatické zařízení, které by mě v jiném filmu vážně naštvalo. A nemůžu si pomoct, ale miluji film, který mě tak oslovuje. Prozatím.