Recenze XIII - Ne všechny hry potřebují remake

Remake XIII od Microids se rovná vstříknutí smrtícího viru do struktury původní hry, což nezpůsobí nic jiného než korupci.

Videoherní průmysl prošel od svého vzniku již osmi generacemi konzolí. Ve všech těchto generacích existovaly hry, které neztratily své kouzlo bez ohledu na to, kolik let nebo desetiletí uplynulo od jejich uvedení na trh. Ve videoherním průmyslu je běžnou tradicí předělávat nejzářivější tituly světa a dát jim moderní vzhled a přitom zůstat věrný tomu, co dělá tyto hry tak nezapomenutelnými.

V roce 2020 jsme se dočkali spousty předělávek. Někteří z nich se trefili na místo a zahrnovali Remake Final Fantasy VII, Resident Evil 3, Mafia: definitivní vydání, Xenoblade Chronicles: Definitive Edition, a nedávný Duše démona předělat. Ostatním se líbí Zničte všechny lidi! et SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated neuspěly stejně jako původní edice, ale stále jsou to dobré hry. Nyní, pokud vás zajímá, co je některá z výše uvedených kategorií XIII remake patří, musím uznat, že to není žádný z nich. Ve skutečnosti spadá do své vlastní kategorie jako nejhorší remake roku 2020.

Je pro mě tak nešťastné, když vidím, že jedna z mých oblíbených her dostává tak uspěchaný remake. Jako fanoušek Mafie série, jsem na Hanger 13 trochu naštvaný za vypuštění některých detailů z původní verze Mafie v Definitivní vydání, i když si myslím, že je to stále úžasný remake. Ale když na to přijde XIIIje remake, věřte mi, že pokud jste již hráli původní hru, nebudete ji chtít hrát déle než hodinu.

Problém je nezapomenout na původ. Příběh je stále stejný a vizuál je v souladu s komiksovým stylem předlohy. Hlavním problémem je jeho hratelnost a spousta bugů a technických problémů, které celý zážitek zpomalují.

"Hráli někdy vývojáři tuto hru před jejím vydáním?" To byla otázka, kterou jsem si během hraní kladl znovu a znovu. Ve hře byly problémy, kvůli kterým jsem se divil, jak ignorantský tým stojící za tím byl, že je ignoroval. Střílečku z pohledu první osoby byste neměli spouštět se zjevným zpožděním v míření a střelbě. Jak to vůbec dává smysl? Je to jako jíst polévku děrovanou lžící.

Zkouška XIII

Přestřelka v XIII remake se mi nikdy nezdál uspokojivý. Každá zbraň je těžká a nepohodlná, ať už držíte bazuku nebo 9mm pistoli. Každá animace zaměřování a střelby vypadá jako zpomalená scéna s velkým zpožděním. Kdykoli znovu nabijete zbraň a okamžitě zamíříte na zastřelení nepřítele, budete čelit přibližně 2 sekundovému zpoždění, které může skončit vaší smrtí. A to není jediná frustrující chyba ve hře.

Někdy může být přebití zbraně obtížnější než zabití nepřítele. Za prvé, ve hře nefunguje auto reload, i když tato možnost je samozřejmě v nastavení hry k dispozici Kdykoli vám dojdou náboje, musíte sami stisknout tlačítko reload. Problém je ale u některých zbraní, zejména brokovnic, přebíjení nemusí být plynulé, záleží na vašem štěstí. Při nabíjení brokovnice byste čekali, že hlavní hrdina začne dávat do zásobníku 7 nábojů jeden po druhém, ale někdy potřebuje, abyste pro každý náboj 7krát zmáčkli tlačítko pro nabíjení.

Přestože vám hra nabízí pestrý arzenál zbraní, většina z nich vám připadá zbytečná. Celou hru pravděpodobně dohrajete s M4, aniž byste potřebovali další zbraně. S touto zbraní můžete dokonce zničit vrtulník.

Zkouška XIII

Ve značném počtu misí v XIIIV remaku musíte použít své stealth schopnosti, obejít bezpečnostní systém a potichu sundat stráže. V takových situacích se můžete spolehnout pouze na herní systém boje na blízko, který je naprostý chaos. K nepříteli se můžete buď přiblížit zezadu a srazit ho jediným útokem, nebo ho zasáhnout třikrát za sebou. To první by nefungovalo správně, pokud nejste jen jeden krok za svým nepřítelem, takže ve většině případů musíte použít to druhé, což skončí spuštěním bezpečnostních poplachů. Některé stealth mise opravdu působí jako slepá ulička díky základnímu systému pro boj zblízka, což znamená, že musíte být rychlý jako blesk a tichý jako duch.

Scénáře se ještě zhoršují s poměrně nevyváženou AI nepřátel. Někdy budete stát vedle strážce a ani si nevšimne vaší přítomnosti. Občas se také objevila chyba, kdy se nepřátelé snažili běžet ke mně, místo aby z dálky zastřelili mou postavu. Bylo to, jako by mě potřebovali na střelnici jako první, aby způsobili poškození, což je pochopitelné, dokud si neuvědomíte, že dostřel, který potřebují v interiéru, je asi tři kroky. Dělá to nepřátele jen k smíchu.

XIII

Kromě všech technických problémů jsem narazil na některé nechvalně známé chyby, které způsobily restart mise nebo návrat k poslednímu kontrolnímu bodu. S takovou sbírkou problémů v technické části hry bylo opravdu těžké dohrát hru v klidu a každou chvíli se na vývojáře nezlobit.

Chyby stranou, hra nedokáže vyprávět strhující špionážní příběh, kdy začnete infiltrovat skupinu organizovaného zločinu a sundat všechny její členy jednoho po druhém. Pojetí příběhu je poutavé, ale způsob XIII říká, že je to hrozné. Nevěřím, že všechny dialogy ve hře jsou delší než 4 stránky. Chápu, že se jedná o příběh inspirovaný komiksem, ale měl by být dostatečně podrobný, abyste s hlavním hrdinou alespoň sympatizovali.

Design mise a vyprávění příběhu je dostatečně uspěchané, že většinou nevíte, jaký je účel questů. Většina kapitol končí zabitím jednoho z klíčových členů organizace a všechny souboje s bossy jsou bohužel stejné. Sejmout bosse by vám nezabralo déle než minutu, a to i na nejvyšší úrovni obtížnosti. Zdá se, že vývojáři právě zkopírovali první scénu boje s bossem a vložili ji na konec každé kapitoly.

Konečný šéf

Vizuály v se XIII remaky nejsou úplně na stejné vlně jako původní verze, ale vývojáři se tomu alespoň pokusili dodat komiksovou atmosféru. Musíte to přijmout jako součást modernizace hry. Po dalších problémech, na které jsem ve hře narazil, nevidím nový vzhled XIII už jako velká věc.

Pokud uvažujete o koupi XIII remake, důrazně doporučuji počkat, alespoň dokud nebudou opraveny některé z největších chyb hry. Hraní XIII v současném stavu by to nebylo nic jiného než extrémně zklamaný zážitek. Je lepší přeinstalovat původní verzi hry, než zatím hrát tento remake.