Recenze: Malý Orpheus (Nintendo Switch)

littleorpheus5-jpg

Little Orpheus, Apple Arcade hra nyní remasterovaná pro Nintendo Switch, je nejnovější sci-fi/fantasy dobrodružství, které nás zavede hluboko do Země. Tentokrát poněkud nešikovný ruský kosmonaut – Ivan Ivanovič Privalov – líčí své tříleté zmizení generálu Yurkovoi... se zbraní v ruce. Motor Ivanovy obrovské vrtačky byla v podstatě obří jaderná bomba a generál by rád věděl, co se s ní stalo.

Vzniká tak pěkně divoký příběh Ivana, který hráč může zažít. Je jeho příběh o obřích dinosaurech, fantastických tvorech a gastrointestinálních velrybích červech pravdivý? Nezáleží. Bez ohledu na to je to zábavné dobrodružství.

Napsání Nintendo eShopu pro Little Orpheus tvrdí, že je inspirováno „klasickými filmy jako Flash Gordon...“, ale myslím, že mají na mysli černobílou sérii s Busterem Crabbem, nikoli mistrovské dílo Sama Jonese z 1980. let. Každá "epizoda" končí na cliffhangeru, kdy Ivan zírá na jistou smrt, jen na začátku další epizody, aby ho bezpečně připravil na další kapitolu.

Největší hrozba nepochází od futuristických tvorů a prehistorických zvířat, se kterými se Ivan ve svém příběhu setkává, ale od generála, který jim těžko věří ani slovo. Chce bombu zpět a Ivan je stále pár minut od popravy, pokud nemůže prozradit její polohu.

Jo, načasování s ruským vojenským vrahem není nejlepší. Ve skutečnosti bylo vydání konzole odloženo z března 2022 kvůli skutečné vražedné ruské armádě. Tady se to hraje pro smích a herecké výkony jsou velmi dobré, ale záběry výslechů se zbraní v ruce ve stylu filmových kotoučů nemusí být tím komediálním zdrojem, jakým by měly být.

Ať tak či onak, spojení z reálného světa jsou okamžitě zapomenuta, jakmile vstoupíme do kterékoli z devíti úrovní plošinovky. Ivan stráví většinu hry běháním (občas se houpe), skáče a klouže po krásně detailních prostředích. Otvírák je úderník. Přestože je nastavení zřejmě inspirováno ruským folklórem, toto je zjevně přímým souhlasem s originálem king Kongk dinosaurům v pozadí.

Kinematografie je úchvatná a je snadné se nechat unést akcí, ať je sebelehká. Žádná platforma není těžko dostupná, žádné načasované stisknutí tlačítka není těžké. Několikrát jsem zemřel ve snaze zjistit, kam se posunout nebo kdy skočit, ale ta úmrtí byla spíše komická než frustrující. Většina úrovní končí sérií načasovaných pohybů, když vás něco pronásleduje, ale hra odvádí dobrou práci, když vás vysadí na nedaleký kontrolní bod, pokud selžete. Až na závěrečném bonusovém tieru mě štvalo, jak daleko vzadu musím začít.

I když je poněkud zklamáním, že žádná z devíti úrovní nedosáhla velkoleposti té první, všechny byly dostatečně zábavné, aby mě dohnaly až do konce. Tam je také nějaká rozmanitost v gameplay; některé úrovně se zaměřovaly více na stealth, některé na rychlost a některé na načasování. Na každém se samozřejmě vizuál výrazně mění a občas se objeví i změny gravitace, aby věci zůstaly čerstvé.

A pokud má Ivan problémy s kariérou, hráč ne. Ovládání je jednoduché a přehledné, jen občasné umístění postav pro manipulaci se zařízením (tahání za páčky, mačkání tlačítek atd.) je divné.

Přes to všechno je komediální interakce mezi Ivanem a generálem. Cítil jsem z obou totéž: Ivanův zoufalý strach z popravy a narůstající generálovu frustraci z tohoto směšného příběhu. Zdá se, že spisovatelé to cítili stejně, soudě podle poněkud neuspokojivého konce.

Ačkoli Little Orpheus ke konci pokulhává (úroveň přidaných bonusů je pravděpodobně nejhorší ze všech), hra netrvá déle, než bylo její přivítání. Věnujte tomu odpoledne a zvládnete to na jedno posezení. Zjistil jsem, že vzít několik epizod najednou během několika dní je dobré tempo.

Až budete hotovi, můžete si znovu přehrát úrovně a pokusit se najít koule, které odemknou další dialogy a poznámky k vývoji. Koule lze snadno najít a získat, to však již tak jednoduché hře nepřidává žádnou výzvu. Nechal jsem tedy svého syna, aby se o to postaral, a bavilo mě to skoro stejně jako sledování.

Možná to máme s generálem Yurkovoi společné.