Recenze: Klonoa Phantasy Reverie Series (Nintendo Switch)

klonoa_main-jpeg

Jestli něco dokážu na posledních letech ve videohrách opravdu ocenit, tak je to oživení starších franšíz. Z nějakého důvodu tyto franšízy prostě zmizely nebo se rozpadly. Přesto mnozí z nás na hraní těchto her rádi vzpomínají a přejeme si, aby se tyto série vrátily. Nedávno jsme viděli úspěšné remastery a rebooty franšíz jako Crash Bandicoot, Spyro the Dragon a dokonce i Kao the Kangaroo. Poslední sérií, kde se remaster dočkal realizace, je Klonoa. I když rozhodně nepatří mezi nejznámější série éry PlayStation 1, Klonoa byla zbožňována publikem, které ji hrálo. Nyní na oslavu 25. výročí série se Klonoa vrací na Nintendo Switch. I když to rozhodně nezazáří tak, jak by oslava seriálu měla, Klonoa Phantasy Reverie Series je zábavná plošinovka, kterou byste si měli vyzkoušet.

Série Klonoa Phantasy Reverie je remasterovaná kompilace prvních dvou her Klonoa, Klonoa Door to Phantomile a Klonoa Lunatea's Veil. Obě tyto hry byly původně PlayStation exkluzivitou, vydané pro PlayStation 1 a PlayStation 2. Klonoa Door to Phantomile vychází z remaku Wii, který se bohužel v roce 2008 prodával extrémně špatně.

Série Klonoa Phantasy Reverie vyniká tím, že je dobrou 2D plošinovkou. Každá úroveň je barevně navržena a dává vám pocit jasného a teplého světa, který jste připraveni prozkoumat. Pomáhá také, že každá z vašich úrovní nebo vize, jak se jim ve hře říká, má odlišnou výraznou estetiku. Některé vize vás mají v lese, některé v dole a některé na obloze nahoře. Opravdu vám dává pocit rozmanitého světa, který můžete prozkoumat, i když vám jeho shlédnutí zabere relativně málo času. Ani jedna hra Klonoa není příliš dlouhá, což není na škodu.

Série Klonoa Phantasy Reverie vyniká také jako snadno srozumitelná plošinovka. Kompilace na vás nikdy moc nehází a naučí vás všechny mechaniky první úrovně. Dodává to hrám jednoduchost, kterou velmi oceňuji, protože mi příliš nekomplikuje to, co umím. I když tato jednoduchost vede k neuspokojivým koncům hry – více o tom za chvíli – zanechá vám zážitek, který může snadno hrát kdokoli bez ohledu na dovednosti.

To znamená, že jedním z největších problémů série Klonoa Phantasy Reverie je její jednoduchost. Hry jsou extrémně jednoduché na pochopení a okamžitě vás naučí vše, co potřebujete vědět. Problém je v tom, že během hraní se nic nemění, což znamená, že do zážitku není přidáno nic nového. Obvykle to není zásadní problém, ale s krátkou dobou hraní série Klonoa Phantasy Reverie (asi 7 hodin pro obě hry) ukazuje, že se nic nemění. Ještě horší je, že jak postupujete hrami, nejsou samy o sobě těžší, ale horší. Platformování v pozdějších úrovních začíná mít pixelově dokonalou přesnost, která přináší zábavný zážitek a činí jej frustrujícím. Zjistil jsem, že padám z plošin, ne proto, že jsem plošinu minul, ale protože jsem byl zjevně o pixel příliš daleko a spadl, i když jsem se na plošině jasně viděl. Poslední hra je tak frustrující, že si opravdu říkáte, jestli vás to pořád baví.

Další velkou výčitkou, kterou mám se sérií Klonoa Phantasy Reverie Series, je to, že pro kompilaci oslav série to nedělá vůbec nic k oslavě série kromě toho, že existuje. Konkrétně bylo řečeno, že remaster bude vydán k 25. výročí série. Sbírka však nemá zájem to říkat. Například zde není žádná bonusová sekce zobrazující umělecká díla, hudbu nebo propagační materiál jako jiné kompilace. Je to počítání, nedostatek vzrušení seskupení dvou her. Je to pro mě opravdu zklamání. Přivést tuto sérii zpět je opravdu skvělé a je to série, která si zaslouží více pozornosti než kdykoli předtím. Přesto se zdá, že mít narozeniny, kde nejste výjimeční, postrádá smysl zmíněné oslavy.

Dalším menším problémem, který mám se sérií Klonoa Phantasy Reverie Series, je její nepříjemný hlas. Stručně řečeno, všechny postavy mluví mumláním, bláboly a náhodnými zvuky. I když to může mít v sérii jako Banjo-Kazooie zábavný a poněkud okouzlující efekt, v Klonoa to působí nudně. Vystřižené scény trvají věčnost a celou dobu na vás postavy neustále chrlí nesmyslné bláboly. Zpočátku to bylo v pořádku, ale jak hra pokračuje, pomalu se z toho stává mrzutost. Neříkám, že je to zásadní problém, který dělá hry špatnými, jen upozorňuji, že rychle stárne.

Takže stojí za to vyzkoušet sérii Klonoa Phantasy Reverie? Zjednodušeně řečeno ano. Série Klonoa Phantasy Reverie odvádí skvělou práci, když spojuje dvě milované, ale málo známé hry do jednoho balíčku, který dobře funguje na Nintendo Switch. Hry mají okouzlující vizuální styl a jednoduchost hraní, které opravdu oceňuji. To znamená, že hra má nemilosrdnou platformu na konci hry, která se náhodně objevuje bez důvodu, nudnou práci s komentářem a nevýraznou oslavu toho, co má být milníkem série. Se sérií Klonoa Phantasy Reverie Series je dost zábavy, abyste tuto hru doporučili každému, kdo miluje 2D plošinovky, nebo každému, kdo chce znovu objevit dvě klasické hry, které si zaslouží více pozornosti. Doufejme, že to povede k tomu, že Klonoa uvidí buď novou hru, nebo přepracované hry Game Boy Advance.