Recenze Sand Land – nedokonalý konec hry, ale zaslouží si jednu z nejlepších, jaké kdy byly vytvořeny

Jako každý dračí koule Fanoušci už budou vědět, Akira Toriyama bohužel zemřel v březnu tohoto roku. Nebudu trávit příliš času jeho chválením, mnoho dalších jemu bližších to řeklo mnohem lépe než já, ale pro svět anime a mangy to byla zjevně monumentální ztráta. A také hry.

Doslova neexistuje Dragon Quest ou spoušť stopky, mimo mnoho jiného jeho práce inspirovala ve videohrách, takže Sand Land – založený na jednom z jeho vlastních světů a příběhů – konečně dostává svou zásluhu jak ve formě filmu (na Západě vydáno později v seriálu) a jako videohra se zdálo více než vhodné. Připadalo mi, jako by se to vždy mělo stát. Konečný výsledek není dokonalý, to jistě, ale odcházel jsem si ho obzvlášť zamiloval, protože témata, která se nacházejí v Toriyamově díle, se prosadila. Než však předběhneme sami sebe, pojďme připravit scénu.

Sand Land je mnohem méně známý manga titul z katalogu Toriyamy, původně vydaný v roce 2000, skládající se pouze z jediného svazku následujícího po Beelzebubovi (princ všech démonů), Rao (zmíněný starý muž) a Thief (další démon, který slouží jako průvodce po Belzebubu). Hra a série ve skutečnosti přidaly do posádky čtvrtého člena, Ann, tajemnou mladou ženu a mechaniku, jejíž příběh se pouští do oblasti spoilerů. Všichni sídlí v Sand Land, pouštní oblasti zničené klimatickou katastrofou a válkou a hlavním prostředím hry, kterou procházíte při hledání legendárního pramene, aby obyvatelé země měli snadný přístup k „vodě“. Znovu.

Je to také příjemný příběh. Takový, který je nudně aktuální o více než dvě desetiletí později a je podporován jeho velmi sympatickými protagonisty, kteří mají to nenucené kouzlo Toriyama. Nemohu vám toho moc říct o příběhu – spoilery – ale také proto, že kdybych to řekl, prozradil bych toho příliš mnoho. Není tam nic moc ohromujícího, sázky jsou docela typické pro RPG, ale nikdy jsem se nenudil a opravdu jsem se cítil nucen to dokoukat až do konce.

Vzhledem k tomu, že původní myšlenkou Sand Land bylo, že Toriyama chtěl vyprávět příběh o muži a tanku, očividně se předpokládá, že hodně z toho, co ve hře děláte, je řízení tanku – což by bylo správné! Hra má ve skutečnosti několik vozidel, která můžete pomalu odemykat, ale prvním trvalým přírůstkem je tank, který má samozřejmě neuvěřitelný mechanický styl Toriyamy, dokonale provedený vývojářem ILCA.

Děkuji mnohokrát. | Obrázek kreditu: Bandai Namco

Pokud jde o ovládání, tank hraje téměř přesně tak, jak byste očekávali. Pohybuje se pomalu, máte dělo a minigun a naštěstí se nikdy nemusíte starat o munici, protože místo toho je prostě cooldown. Pro každé vozidlo je samozřejmě k dispozici řada možností přizpůsobení, což vám umožní upřednostnit rychlost, obranu, útok – obvyklý druh statistik. Všechno to funguje velmi dobře a umožňuje vám vytvořit si náplň, která vám bude nejlépe vyhovovat, ale není tak hluboká, aby vás zahltila nebo byla příliš vybíravá.

Veškerý čas však netrávíte pobíháním po Sand Land v tanku, protože občas dochází k soubojům a hrajete za samotného Belzebuba. Jde to docela dobře, se základními komby, která můžete postupně odemykat přes strom dovedností, a také s některými schopnostmi, které příběh doprovázejí. Vaši společníci se také mohou zapojit do boje s vlastními schopnostmi, i když je to většinou jen Beelzebub, kdo zůstává stranou. Opravdu to není nic neobvyklého. „Použitelný“ je pravděpodobně nejlepší slovo, ale nikdy jsem se necítil frustrovaný bojem, takže to udělalo svou práci. Ostatně vozidla mají být její hlavní součástí.

Příběh z větší části sleduje anime - s pár odchylkami do nových oblastí - ale s postavami se dá očividně trávit čas i jinak, jmenovitě vedlejšími úkoly. Myslím, že to je místo, kde Beelzebub and Co. jsou docela dobře udělaní, a to jak povahově, tak jednoduše i svými modely. Upřímně, nejsem si jistý, jestli jsem viděl hru založenou na Toriyamově díle, která je skutečně pravdivá cítí jako by takovým způsobem vykročila přímo ze svých stránek již dříve – je to opravdu nádherná hra s jedním z nejlepších západů slunce, jaké jsem viděl od Kingdom Hearts 2 Twilight Town.

Malý pouštní kočárek je pronásledován velkým drakem.

Výtvarný styl opravdu není překážkou. | Obrázek kreditu: Bandai Namco

Ale zpět k vedlejším úkolům; většinou si nemyslím, že byli tak dobří. Jak již bylo zmíněno, myslím, že to docela dobře charakterizuje hlavní obsazení, což vám dává možnost strávit čas s nimi a vidět jejich identity, ale obecně jsou vedlejší úkoly buď úkoly přivést nebo „porazit padoucha“. Mohou být vtipné, jistě, a je dokonce jeden, kde moje volba vedla doslova ke smrti postavy (ano, to mi trochu vadilo), ale ve skutečnosti je hrát nebylo moc zajímavé.

Otevřený svět Sand Land obsahuje hlavní centrum města, kam se budete při hraní hry často vracet, protože zde sídlí garáž, kde Ann opravuje vaše vozidla. Bohužel je to také město duchů, kde ostatní vesničané visí na vlásku. Roky špatného počasí a válka, která se odehrála před třemi desetiletími, ji přivedly na pokraj smrti a někteří obyvatelé zvažují odchod, protože situace je tak špatná.

Detailní záběr na Belzebuba, růžového démona s ostnatými vlasy a brýlemi, jak řídí auto, zpanikaří, když ho pronásleduje obří stvoření.

Nejhorší chlapec číslo jedna, Belzebub. | Obrázek kreditu: Bandai Namco/Akira Toriyama

Jak vám však hra vysvětlí, hraním hlavního příběhu a zejména vedlejších úkolů se Spino mění. Postupem času, kde jsou hromady šrotu a zchátralé budovy, místo toho najdete obchody s věcmi, jako jsou díly vozidel, nebo budovu, kde si můžete upravit vzhled svých vozidel. Ano, jistě, všechny jsou navrženy s ohledem na automobilový aspekt hry, ale stále si myslím, že to naráží na něco zásadního v Toriyamově práci: když čelíme nepřekonatelné přesile, není nic silnějšího než sejít se a čelit tomu. .

Toto je zjevně téma, které vidíte v Dragon Ball více než cokoli jiného, ​​přičemž Goku jde dokonce tak daleko, že se spřátelí téměř s každým padouchem, kterému čelí, aby bojoval za lepší budoucnost, oblouk za obloukem. Zatímco Písečná země je spíše o klimatické katastrofě a fašistických a militaristických režimech, které špatně zacházejí s obyvatelstvem neklidné země, existuje zde jasná pojivová tkáň. V tom je patrné Toriyamovo srdce.

Mít více herních možností samozřejmě stálo za to, aby Spino pomohl, ale radost, kterou obyvatelé jasně cítili, že jejich dům vidí lepší budoucnost, byla dostatečným důvodem, aby v tom stejně pokračovali. Nemyslím si, že je to nejrevolučnější designový prvek, ale připomíná mi Tarrey Town z Breath of the Wild, také vrchol tohoto titulu.

Beelzebub a Rao v kočárku v Sand Land.

Alespoň to není buggy (omlouvám se). | Obrázek kreditu: Bandi Namco

Nakonec je příběh hry zábavný a dotýká se i některých těžších témat. Ale je to Spinova kolektivní akce, díky které se cítí výjimečný. Sand Land vypadá jako hra, které nemůžete uvěřit, že původně nevyšla na PS2. Jde o to, že ve hře cítíte Toriyamu tak silně, že vám to připadá jako nádherné, nedokonalé rozloučení s jedním z nejvlivnějších umělců všech dob. Nesrazí vám ponožky a pochybuji, že to bude později součástí rozhovorů o hře roku. Ale je mi to jedno. Jsem rád, že naposledy vstoupím do starého, ale nového světa Toriyamy.

Sand Land vychází pro PS5, Xbox Series X/S a PC 26. dubna.