Recenze Return to Monkey Island: Okouzlující, nostalgická úvaha o zubu času – a důstojný nástupce

Zpátky na Monkey Island má v rukávu spoustu triků. Největší trik, který se mu podaří vytáhnout, je sebrat kde Opičí ostrov 2 opuštěný před 30 lety a děláte to, když se cítíte naprosto přirozeně. Nechybí ani pauza, ani drobek podivného nepohodlí. Funguje to. Starší hráči vklouznou do objetí této hry jako stará, otlučená pohovka. A cítí se jako doma.

Podívejte se na trailer Návrat na Monkey Island zde.

Má ale jiné triky. Return to Monkey Island samozřejmě není třetí hrou Monkey Island, ale je třetí od tvůrce série Rona Gilberta. Return má co říci o kánonu série, vzhledem k tomu, že se účtuje jako třetí hra Monkey Island, přestože je šestou, která se dostala do obchodů.

V celém textu je úhledný podtext toho, co pro nás všechny příběhy skutečně znamenají. Desetiletí mezi Monkey Island 2 a tímto novým příběhem jasně poskytly Gilbertovi čas zamyslet se nad originály, hrami, které budou pravděpodobně titulkem jeho epitafu bez ohledu na to, co v budoucnu udělá – a konečný výsledek je fascinující a povzbuzující.

Ne vše se vrhlo do dalších pokračování. Z těchto her jsou kývnutí a dokonce i postavy, které se vracejí. Připojují se k obsazení vracejících se postav, které naplní veterány Monkey Island radostí, a příběhu, který je poměrně přímočarým závodem proti kapitánu LeChuckovi, aby odhalil dlouho skryté a tolik diskutované, réel Tajemství Opičího ostrova.

Některé scény se mohou zdát... povědomé.

Upřímně, nechci se pouštět do příběhu. To je koneckonců tolik kouzla a masa těchto her – a co je nejzajímavější, Return to Monkey Island je hra, která má vlastně co říct. Není to jen odlehčené a strhující dobrodružství, při kterém se milovaný hlavní hrdina (stále skvěle vyjádřený Dominicem Armatem, který předvádí jeden z nejikoničtějších hereckých výkonů v historii videoher) Guybrush Threepwood vrací na známá místa. Je to víc než to. I když vás dobrodružství vezme na malou nostalgickou jízdu, svět sám se změnil, jeho obyvatelé a postavení se změnilo neúprosným postupem času.

Vlastní část hry se od klasiky relativně nezměnila – je to point-and-click adventura. Je to o přetahování, kombinacích položek, ekologických hádankách a vyprávění příběhů, které jsou spojeny nádherně ostrým písmem a pevným podáním. Strávíte spoustu času prohledáváním inventáře a procházením volitelných dialogových možností, abyste přesně zjistili, co musíte udělat, abyste se dostali na další požadované místo.

Docela často víte, kam se musíte vydat, jak už to u tohoto žánru bývá, ale rébusem je, jak otevřít požadované dveře nebo získat potřebné předměty, abyste se tam dostali. Ve vašem inventáři obvykle dochází k mírnému prosáknutí – jeden předmět vede k dalšímu a další, puzzle domino se jedno po druhém převrací. Když je tento žánr ve své nejlepší podobě, můžete si připadat jako génius Einsteinovy ​​úrovně, jen když si dáte dvě a dvě dohromady, a Return to Monkey Island to má.

Nový umělecký styl je nápadný.

Změny a vývoj žánru v průběhu let zde byly samozřejmě zakomponovány; je to přátelštější zážitek a snáze se s ním experimentuje, než na jaký budou veteráni zvyklí. Je snazší vidět, čeho by daná položka mohla být, pomocí Guybrushových malých dialogových štěků a dalších vizuálních podnětů. K dispozici je dokonce i klíčová kniha a seznam úkolů, které fungují jako malý deník pátrání a pomáhají vám zajistit, abyste nezapomněli na žádný z mnoha příběhových a hlavolamových desek, které právě točíte.

Pro nováčky je to obrovské zlepšení, které se spojuje s nějakým šikovným podáním příběhu a několika funkcemi, které fungují jako „dříve aktivované“ ve vesmíru, aby zajistily, že každý, dokonce i ten, kdo se originálů nedotkl 20 let nebo ti, kteří nikdy nehráli, mohou v této zkušenosti pokračovat. Navzdory tomu je Návrat především nestoudný o lidech, které Gilbert zná – o lidech, jejichž životy a formativní roky jsou zakořeněny v dřívějších Threepwoodových dobrodružstvích. Nostalgie se může velmi snadno přehoupnout ze zábavy do krčení – například Star Wars v poslední době nedokázaly udržet rovnováhu –, ale Return to Monkey Island jde po tomto laně bravurně.

Hádanky samy o sobě nesou žánrovou tradici oscilující mezi relativní jednoduchostí a tupostí až hloupostí – i když alespoň zde máte knížku, která vám pomůže. I tak mi to připadá jako další adventura, která se snaží dosáhnout dokonalosti díky snaze skutečně přilepit přistání k celému designu puzzle. Na menší kousky se však rychle zapomíná.

Jak vhodné...

Největší věc, která je na hře skutečně odlišná, je její vizuální styl a to je, jak se dalo předpokládat, někteří fanoušci nejvíce naštvaní, když byla odhalena. Ale víš co? Líbí se mi to. Ze začátku se mi to nelíbilo, ale přirostlo mi to. Nejdůležitější je, že jeho postavy mají sílu pohnout a prodat tento příběh. Ano, ten přehnaný loutkový vzhled s postavami, které mohly být vyrobeny z kraftového papíru, je trochu zvláštní – ale opravdu to funguje.

Nebo alespoň mně to funguje. Mám podezření, že to bude hluboce subjektivní, což je v pořádku. Vidím také argument, že potenciálně plnohodnotná hra pro návrat, doplněná o pixel art, by byla ještě vhodnější. Umělost tohoto designu však nelze popřít a skutečně si myslím, že umělecká změna dělá něco s některými body, o které se hra snaží.

Návrat na Monkey Island má mnoho triků. Pohrává si s nostalgií, s očekáváním a s uživatelským pochopením předchozích dílů. Zdokonaluje nové nápady a propojuje je se starými s jemným uměním. Videohry vytvářejí obrovské týmy a přisuzovat jakoukoli hru jedné osobě je šílenství – ale zároveň nelze popřít, že pro Rona Gilberta, tvůrce této série, je Return jako hluboce osobní hra.

Pravděpodobně byste se jich neměli ptát na LOOM.

V tomto připomíná vzácnou hru v režii autorů – kde nejde jen o sebeuvědomělý požitek, ale také o umělecké dílo, které má co říct o minulosti, současnosti – a dokonce i o tom, jak se mění naše chápání sebe sama a našeho příběhy mohou zabarvit budoucnost. Je to úžasné a přesně to, v co jsem doufal.