Tajemné malé město: recenze dvojitého zrcadla

Editor: NEDÁVEJTE Zábavu
Vydáno: 1. prosince 2020 (PC hra, PS4, Xbox One)
Přepracovaná platforma: Playstation 4
Dostupné platformy: PC hra, PlayStation 4, Xbox One
Doba čtení článku: 13 minut

Dontnodova zpoždění a odhodlání

Dontnod Entertainment, videoherní vývojářské studio známé tvorbou kritikou uznávaných titulů, jako jsou Life is Strange a Vampyr, už nějakou dobu škádlí několik nových projektů. Vydání těchto her však čelilo několika neúspěchům, což vedlo k prodlouženým čekacím dobám pro fanoušky studia. Jedním z těchto projektů byla velmi očekávaná příběhová adventura Twin Mirror, která prošla bouřlivým vývojovým cyklem. Navzdory různým výzvám tým Dontnod Entertainment vytrval a nakonec se mu podařilo dotáhnout hru do konce. Hráči tak konečně mohli objevit strhující příběh bývalého investigativního novináře Sama Higgse, netrpělivě očekávaný fanoušky studia i žánru.

Život je zvláštní vibrace

Po chvíli hraní bude zcela jasné, že jde o další díl od tvůrců série Life is Strange. Vypravěčský styl a typickou hratelnost nelze upřít. Tentokrát však neprožíváme drama školačky ani příběh dvou bratrů na útěku. Sledujeme příběh Sama, který se vrací do svého rodného města Basswood, aby se definitivně rozloučil se svým zesnulým nejlepším přítelem. Basswood je typické malé americké město, kde lidé přežívají, jak nejlépe mohou. Jeho atmosféra je ve hře perfektně zvládnutá a mnoho obyvatel mu vyčítá jeho rozhodnutí a jeho práci. Sam byl investigativní novinář, který se zasloužil o uzavření dolu. Ale podstatou příběhu je něco úplně jiného. Okolnosti smrti jeho přítele se opravdu nesčítají. Víc vám z příběhu neřeknu. Ostatně jde o důležitý prvek, na který Twin Mirror hlavně sází. Je to velmi příjemný thriller, který dohrajete za den. Postupně odhalujete okolnosti toho, co se aktuálně děje ve městě a Samovu minulost.

Když textury útočí! (Nebo si tam pomalu sedni)

Vývojáři uvedli, že se chtějí vyhnout tomu, aby upadli do stejného stereotypu jako Telltale Games a snažili se své nové projekty odlišit. V případě Twin Mirror se ale stále drží starého přístupu. Na první pohled je jasné, že jde o dílo Dontnoda. Lehce stylizovaná grafika, podřadné textury a nekvalitní kresba obličeje ve srovnání s konkurenčními adventurami tohoto typu. To, co postavy v Twin Mirror dělají, je ve srovnání s jinými velkými adventurami slabé. Po pár minutách hry jsem s tím při prvních rozhovorech počítal. I přes nižší grafickou kvalitu se podařilo vytvořit nastavení, na které je v některých částech radost pohledět.

Twin Mirror však perfektně zapadá do pracovního modelu tohoto studia i jinak. V průběhu hry stojíte před několika dialogovými rozhodnutími, z nichž většina má vliv pouze na to, jak se k vám dotyčná postava bude chovat. Velmi málo kritických rozhodnutí ovlivňuje konec hry.

Nadpřirozený detektiv uvnitř Samova mozku

Některé vzrušující nápady ale také zapadají do klasické šablony studia: nadpřirozené schopnosti.

Několikrát nahlédneme do Samova myšlenkového paláce, kde se přehrávají vzpomínky a on se často musí vypořádat sám se sebou. Jeho osobnost je složitější. Nejednou do příběhu zasahuje Samovo alter ego, o kterém se raději nebudu více rozepisovat, protože je to jedna z nejnapínavějších věcí ve hře a byla by škoda to prozrazovat jako první. Příběh má však několik slabin.

Basswood potřebuje více rozvoje postavy

Jak jsem již zmínil, Twin Mirror se také nevyhnul problémům při vývoji. Původně měla být hra rozdělena do 3 epizod. Pro Dontnod to dává smysl, vzhledem k jeho zkušenostem s epizodickými vydáními. Nakonec to ale vyšlo celé najednou. Během hraní můžete bez problémů zjistit, kde má která epizoda skončit. Vývojáři navíc byli v časové tísni, takže museli trávit seřezáním příběhu.

Úvod je dlouhý. Vše je vysvětleno tak, abyste vše pochopili, jak má být. V polovině se ale vše rozpadne a příběh nabere obrovský spád. Než se nadějete, sledujete závěrečné titulky. To byl jen úvod a vyšetřování pokračovalo ještě několik hodin. Bohužel tomu tak není. Co se týče postav, pokud očekáváte, že se budou v průběhu hry výrazně vyvíjet, nepočítejte s tím. Nemají na to ani moc času a téměř u každého z nich je na první pohled patrné, co je zač. Většina z nich zachází se Samem úplně jinak, než jsem původně očekával. I přes neustálé opakování na začátku, že Sama v Basswoodu nemají rádi, ho většina obyvatel vítá s otevřenou náručí. Připadá mi zvláštní, že i těm, kteří kvůli němu udělali chyby, nevadí, že se poflakuje kolem jejich domu.

Zkoumání? Spíše klopýtnout

Konverzace a rozhodování nejsou jedinou součástí hry Mnohokrát se ocitnete v situaci, kdy musíte projít lokací, najít všechny podstatné předměty a pak z nich poskládat scénář toho, co se děje. se stalo nebo se stane znovu, vše v myšlenkovém paláci. Je to vzrušující nápad, ale provedení je příliš jednoduché. Řekl bych, že. Nejprve musíte najít všechny informace, abyste je mohli začít dávat dohromady. Vždy můžete jít správně, i když hrajete mezi různými možnostmi paláce mysli. Budete přijati pouze tehdy, když najdete správnou kombinaci. Mohla to být výzva, ale vývojáři zjevně nechtěli, abyste nad řešením příliš přemýšleli. Ve skutečnosti Sam často používá své předpovědi, aby vám řekl, jak situaci napravit. Ve hře budete trávit čas i prozkoumáváním věcí a prostředí. Je to naprostá klasika. Při jejich kombinování nespoléhejte na sbírání předmětů nebo inventář. S hádankou jsem se za celou hru setkal jednou nebo dvakrát. Zbytek situací se řeší rozhovory nebo pozorováním věcí. Interaktivní prvky jsou označeny, takže víte, kam jít.

Interakce však může být bláznivější, než by si hráč adventur přál. Musíte stát v pravém úhlu k interaktivním prvkům, i když chcete vidět nabídku možností, což někdy znamená, že musíte postavu nastavit na několik pokusů, než udělá to, co chcete. Mnohem horší však je, když jsou interaktivní předměty volně v prostředí. Musíte se k nim přiblížit z pravé strany, aby se objevily. Během vyšetřování jsem tím strávil více času jednoduše proto, že jsem na místo činu dorazil z lesa, nikoli ze silnice. Jsou to drobnosti, ale v krátké hře, kde jsou významnou součástí hratelnosti, si na ně vývojáři musí dát pozor.

Twin Mirror: Rychlejší než rychlý scénář

Twin Mirror ve výsledku působí jako uspěchaný projekt, který chtěli vývojáři spustit za každou cenu. Ani s další vydanou adventurou, Dontnod's Tell Me Why, to nedopadlo skvěle, i když to bylo mnohem lepší než Twin Mirror. Jejich nejnovější hry, jako je Jusant a nevydané Lost Records, ke kterým se vrátíme letos v létě, prolomí začarovaný kruh, ve kterém se Dontnod potácí od doby, kdy opustil sérii Life is Strange.

Není to jejich nejlepší práce, ale i tak to stojí za to

Příběh se točí kolem bývalého investigativního novináře, který naposledy navštíví svého nejlepšího přítele. Příběh jako celek však nedokáže zaujmout svým uspěchaným tempem a nutností vylepšit nápaditý způsob vyšetřování. Navíc ani ve hře Twin Mirror se studio Dontnod nevyhnulo opakujícím se stereotypům ve svých hrách. Výrazy obličeje a kvalita textury jsou trochu horší, než se očekávalo.

Kupte si dvojité zrcadlo

Parní: Hra je k dispozici na Steamu za 29,99 $. Nabízí režim pro jednoho hráče, úspěchy na Steamu a možnosti ukládání do cloudu​ (Steam Store)​.

Epický obchod s hrami: Twin Mirror v obchodě Epic Games Store je k dispozici také za 29,99 USD a obsahuje funkce jako ukládání do cloudu. Hra je popsána jako strhující psychologický thriller s příběhem, který vám umožňuje činit rozhodnutí, která ovlivní příběh​ (Epic Games Store)​.

Xbox: Na Xbox je velká sleva; hra je aktuálně v prodeji za 4,49 $, což je pokles z 29,99 $. Tento výprodej končí 5 dní po poslední aktualizaci, takže je to skvělá příležitost pro uživatele Xboxu získat jej za nižší cenu​ (Xbox.com)​.

PlayStation Store: Podobně jako u Xboxu je i verze pro PlayStation v prodeji za 4,49 $ a nabízí 85% slevu z běžné ceny 29,99 $. Tato nabídka platí do 28. března 2024​ (PlayStation Store).