Přednosti, Novinky / Hry, Nintendo

Recenze: Unlife (Nintendo Switch) –

Architekti videoher odvádějí hroznou práci. Vyskytla se někdy ve videohře loď, hrobka nebo hrad, který byl použit k něčemu jinému než k zakrývání medkitů a k dosažení prastarých artefaktů vyžadoval šílené parkourové dovednosti? Než je postihla katastrofa, byly tyto konstrukce skutečně praktické pro každodenní použití?

Unlife, akční platformové dobrodružství odehrávající se krátce poté, co apokalypsa zamořená monstry zahnala lidi do úkrytu, na tyto otázky neodpověděla. Toto je staromódní apokalypsa způsobená jaderným spadem, nikoli bioinženýrstvím nebo AI. Ach, ty rozkošně malebné děsy minulých let.

To vše je předáno hráči v textově náročné cutscéně plné gramatických chyb. Normálně mě to odrazuje (koneckonců hlavní angličtina), ale tady to trochu přidává na kouzlu béčkového filmu Od začátku do konce, od mechaniky po vizuální stránku, je to popová hra – sobotní odpoledne.

Ty, náš vousatý hrdina, jsi poslední přeživší z jakési průmyslové plošiny na otevřeném moři? Výzkumné centrum? Vojenské zařízení? Jestli to bylo jasné, tak mi to uniklo. Zpočátku se jen snažíte přežít hledáním zásob, lékařských sad a zbraní. To vyžaduje hodně šplhání po žebřících, protože výtahy a přilehlé místnosti na vašem pracovišti zjevně nebyly samozřejmostí.

Jako takový strávíte značnou část hry prozkoumáváním svého okolí ve snaze najít to, co je potřeba pro přístup do dalších oblastí zařízení. Cestou budete muset najít zásoby a budete muset bojovat s mnoha příšerami. Ty se pohybují od vzteklých krys až po masivní kostní a masové mutace, které slouží jako šéfové hry, to vše je skutečně děsivé, umocněné herní atmosférou.

Jak by se dalo čekat (a přát si), vizuál je celý tmavý. Můžete rozsvítit světla a rozsvítit baterku (sledovat stav baterie), ale slouží pouze k osvětlení nejbližšího okolí. Vždy existují temná zákoutí, kde se mohou schovat příšery nebo schovat předměty. Hra na vás nikdy nespravedlivě nepřepadne, ale jen pohyb po obrazovce může být znepokojující. Existují dokonce i plošinové sekce. Je poměrně snadné se s nimi vypořádat, když jen prozkoumáváte, ale během boje to může být složité.

Ve skutečnosti je boj jedním ze zklamání hry, hlavně kvůli ovládání. Pohybujete se pákou L, ale směr, kterým čelíte, ovládáte pákou R Pokud se pohybujete doleva a míříte doleva, rychle běžíte vpřed. Pokud se pohybujete doleva, ale tváříte se vpravo, pohybujete se pomalu dozadu. Zpočátku trapné, začalo se mi to líbit, protože mi to umožňovalo pomalu se vzdalovat od nepřátel a přitom je bodat. R-stick se také používá k zamíření vašeho útoku, což je dynamika, kterou jsem nechápal, dokud mě půltuctkrát nezabily krysy. Až přijde skutečná apokalypsa, doufám, že přijde s návodem.

Oddělené ovládání pohybu a orientace se však při boji proti více nepřátelům ukazuje jako těžkopádné, a to se stává často. Můžete sice přepínat mezi různými nalezenými zbraněmi, ale spoléhat se budete hlavně na svůj nůž. Takže raději nebudu muset vážně myslet na boj zblízka.

Nepomáhá ani to, že je použití medkitu špatně označeno. Vím, že je to tlačítko ZL, ale herní obrazovka mi říká, že je to L, takže to jsem občas v zápalu boje trefil. Jak již bylo zmíněno dříve, gramatické chyby jsou přijatelné, pokud je jich tak mnoho, že se stanou rysem osobnosti. Ale vývojáři, prosím, proveďte alespoň své uživatelské rozhraní prostřednictvím QA, ano?

Dalším problémem hry je, že neexistuje žádný skutečný vývoj příběhu. Náš vousatý hrdina se snaží utéct, protože může skrývat tajemství spásy lidstva. To je fér, ale ve skutečnosti se neděje nic, co by věci pohnulo kupředu nebo vyvolalo nějakou naléhavost. Musí stačit dostat se pryč, protože to je všechno.

To však neznamená, že útěk není zábavný. Mezi průzkumem a bojem je dobrá rovnováha a přístup k novým lokacím, zejména k ponorce, byl odměnou. Některé bitvy jsou docela frustrující, nicméně pocit umocněný nedostatkem uložení hry může hráče značně zaskočit a nic nezkazí herní sezení rychleji, než když musíte odpovědět: „Opravdu to všechno chci znovu prožít?

Na druhou stranu, každá smrt má za následek tento hanebný graf…

Určitě souhlasím!

Takže ještě jednou, Unlife je zábavní ekvivalent béčkového akčního/hororového filmu – takový, jaký jsme si kdysi půjčovali na VHS na čerpacích stanicích, protože půjčovny videí ho neukládaly. Typ s hesly jako: „Po schodech, po schodech!“ Pro lásku boží jdi po schodech!!! (Samozřejmě, že schody jsou zde žebříky a stejně jsou vaší jedinou možností.) Pokud to zní zábavně, pak je Unlife zábava. Pokud nebudete náhodně procházet Tubi pro své filmy – což je myslím moderní ekvivalent půjčování kazet na čerpacích stanicích – pravděpodobně budete chtít tento přeskočit.