Recenze: Murtop (Nintendo Switch) –

Zajíc utíkej, utíkej
Vykopej tu díru, zapomeň na slunce
A když je práce konečně hotová
Neseď, jáje čas vykopat další
– Pink Floyd, „Breathe“

V Murtopu jste králík a kopání děr je téměř vše, co děláte. Tato instalace od Hiulitu, kterou vydalo nakladatelství Flynn's Arcade, je naprosto a lahodně stará arkádová hra. Přestože tato hra vypadá, zní a hraje se jako staré tituly z 80. let, jako jsou Dig Dug a Bomberman, nabízí na Nintendo Switch spoustu jedinečné zábavy.

Zde je část recenze „co získáte“. Grafika je retro pixelovaná, ale ne tak robustní, aby bylo těžké rozeznat, co vidíte. Obrázky jsou trochu zrnité, ale stále můžete říct, co je to mrkev, že jste zajíček a že vaše „malé bomby“ jsou skutečně bomby. Hra má nízké rozlišení, ale dobře využívá barvy a kontrast k udržení vizuální přitažlivosti. Pokud jde o zvuky, jsou také v nízkém rozlišení a připomínají původní Mariovu hudební partituru. Melodie se trochu opakuje, ale není rušivá ani nudná a vyvolává patřičné pocity fantazie a napětí.

Při kopání tunelu kolem hracího pole každý skok uvolní jedno pole herní mřížky. Bez ohledu na to, kolik políček vykopete, vždy můžete skákat po mřížce podél jakékoli hraniční čáry mezi boxy (nahoru/dolů a vlevo/vpravo) . Ovládání je velmi jednoduché: levý JoyCon umožňuje pohyb, tlačítko Y shodí bombu na mřížku. Tím vkladem myslím bomby pocházejí z králičího hovínka. Vím, že to zní bolestivě, ale zdaleka ne tak, jako když vás vyhodí do vzduchu, když vybuchne bomba. Je to vaše jediná zbraň a musíte ji používat opatrně. Když bomba exploduje, exploze se rozšíří tak daleko, jak to stěny tunelu dovolí, ve tvaru plus (nahoru/dolů a vlevo/vpravo). Pokud jste stále v cestě výbuchu, zemřete a uvidíte, jak vaše malá králičí duše odplouvá pryč. Stejně jako u většiny klasických arkádových her máte tři životy, takže se příliš nebojte.

Nyní, když máme představu o povaze hry, pojďme se ponořit hlouběji do hry. Je to trochu jako prolézací bludiště s trochou uhýbání a likvidace nepřátel. Věže vám poskytnou mrkev, abyste získali body, ale skutečným cílem je eliminovat všechny nepřátelské bytosti do 60 sekund. Nebojte se, pokud jste hyper zaměření, hra vám v poločase poskytne malý zvukový signál. Stejně jako staré konzolové hry musíte dokončit trik, abyste mohli přejít k další. Když zemřete třikrát, začínáte znovu od úrovně 1. Někdy vám připadá trochu opakující se začínat takto znovu, ale s postupem úrovně jste rychlejší.

Jedna důležitá věc, kterou si musíte zapamatovat, je o vašich bombách. Jedná se o silné výbušniny, které vás mohou zabít stejně rychle jako ostatní stvoření v tunelu. Vaší jedinou nadějí je dostat se z cesty ve tvaru další exploze. Zde je háček: když stisknete tlačítko Y, shodíte bombu, ale proces znamená, že se nemůžete asi vteřinu pohnout. Problém je v tom, že pojistka bomby trvá jen asi sekundu a půl. Budete muset být velmi opatrní s načasováním a vyvažovat to s časem zbývajícím do odpočítávání úrovně. Také nemůžete používat bomby nad zemí. Na povrchu může být padouch, ale nemůžete ho bombardovat – musíte ho nalákat do podzemí a tam bombardovat.

Murtop vypadá velmi jednoduše, věci se komplikují. Nejen, že máte časovač pro tah a široké okno, abyste se vyhnuli výbuchu, ale v zemi jsou kameny, které můžete těžit a rozdrtit své protivníky. Pokud se však zdržíte, mohou rozdrtit i vás. Nakonec, pokud vás dohoní některý z ostatních tvorů, vyšle vás jedním dotykem. Člověče, v této hře je těžké být zajíčkem.

Pokud se vám podaří vyhnout se všem pastím, rychle sestřelit padouchy a možná si cestou utrhnete nějakou mrkev, můžete postoupit a vyhrát velkou cenu: své iniciály na tabuli s vysokým skóre. Stejně jako u původních arkádových her je zábavou získat práva na vychloubání mezi svými přáteli. A protože cena je poměrně nízká, Murtop je zábavným doplňkem ve stylu arkády do vašich knihoven Switch a do knihoven vašich přátel.