Recenze: Čarodějnice svaté noci je okouzlující

čarodějnice na svaté noci záhlaví recenze

Bez nadsázky lze říci, že by to měl zažít každý, kdo je fanouškem Nasuverse Čarodějnice svaté noci (Mahoutsukai no Yoru). Je to neuvěřitelně důležitá hra ve Web Nasuverse, protože je to základ, na kterém jsou postavena další díla. Vzhledem k relativně malému obsazení je to skvělý způsob, jak seznámit přítele s úžasným světem Nasu. Poskytuje také vysvětlení témat, která se v jeho dílech opakují, jako je kořenový vír. Zejména některé problémy s anglickou lokalizací ji však staví na hranici přístupnosti.

Poznámka redakce: Tato recenze neobsahuje žádné spoilery kromě toho, co je ve shrnutí Čarodějnice svaté noci.

Čarodějnice svaté nociPremisa je celkem jednoduchá. Aoko Aozaki žije v sídle se svou spolubydlící Alice Kuonji. Oba jsou mágové. Alice je však mnohem mocnější než Aoko, protože Alice je čarodějnice. Na začátku hry se Soujyuro Sizuki stěhuje do města Misaki. Zcela si neuvědomuje městský život, což Aoko bez konce frustruje. Jeho poklidné školní dny končí, když narazí na Aoko a Alici pomocí magie. Přestože se ho Aoko snaží umlčet, okolnosti donutí Aoko a Sizuki stát se spojenci. To nakonec vede k tomu, že Soujyuro žije s Alicí a Aoko v jejich sídle, dokud nedokážou přijít na to, co s ním dělat.

Dohrání hry mi trvalo asi 30 hodin. Jako čistě vizuální román zde nejsou žádné herní mechanismy, ve kterých byste se mohli ztratit, ani jiné cesty k prozkoumání. Samozřejmě je zde spousta textu k procházení. Ale způsob, jakým hra rozděluje věty, usnadňuje trávení, aniž byste se cítili přetíženi. Pomáhá to, že příběh a budování světa jsou přesvědčivé. Postavy, i ty vedlejší, jsou všechny okouzlující. Často jsem byl tak fascinován tím, co bylo na obrazovce, že jsem měl pocit, jako by uběhly hodiny. Ve skutečnosti to však byla jen hodina. Vývojový tým odvedl skvělou práci, aby byly scény napínavé a vzrušující s hudbou, přechody scén a hlasovým herectvím.

Moje hlavní stížnost se týká umístění. Celkově to bylo docela dobré. Sem tam se objeví pár zvláštních frází, které mohu snadno připsat Nasuovu výstřednímu způsobu psaní. Existují však některé do očí bijící problémy s interpunkcí a gramatikou, které podle mého názoru pramení z nedostatku času na úpravy. Existuje mnoho vět, které jsou nepřirozené ke čtení. Jako by se k nim překladatel zamýšlel vrátit později, ale nestihl to udělat. Vyskytují se také některé chyby v interpunkci. Některé věty vyžadovaly čárku, aby bylo možné správně rozdělit věty. Jindy byla chyba tak jednoduchá, jako dvojité stisknutí tlačítka čárky. Celkově se zdálo, že anglická lokalizace potřebuje vyleštit.

Přestože hra zůstává konzistentní, tyto problémy s lokalizací jsou extrémně nepříjemné. Není dobré, když se celá hra jen hraje. Jedna věc by byla, kdyby překlad do akce nebo střílečky obsahoval spoustu drobných chyb. Je to další, když je většina hry textová. Opravdu jsem měl pocit, že kvůli tomu obecně chybí čas nebo pracovní síly. I když je to smutné, doufám, že v budoucnu bude nějaký patch, který chyby opraví.

Někdo by mohl říci, že drobné gramatické problémy nejsou tak důležité. Většina lidí může být schopna přehlédnout špatně umístěnou čárku nebo dvě. Ostatní by se nemuseli příliš zajímat o to, zda by klauzule měla používat minulé dokonalé nebo minulé prosté. Nicméně si myslím, že většina lidí si místo "věcí" všimne něčeho jako "tanga". V nejlepším případě výpadky v angličtině sloužily jako menší rozptýlení. V nejhorším mě vyřadili ze hry úplně.

Čarodějnice svaté noci vypráví zábavný a poutavý příběh se spoustou dobře napsaných a propracovaných postav, které mě nikdy neomrzí. Anglický překlad je v dobrém i zlém velmi věrný původnímu textu. Byly tam některé řádky, u kterých jsem měl pocit, že bych je mohl znovu objevit v japonštině, kvůli délce vět nebo podivnosti slova řetězec. Z tohoto důvodu mám pocit, že hra je občas poněkud nepřátelská pro lidi, kteří nejsou obeznámeni s Nasuovými díly. Některé věty jsem si dokonce musel několikrát přečíst, abych je plně pochopil. Hra samotná vypadá vybroušeně, ale lokalizace potřebovala trochu větší kontrolu kvality. Naštěstí čárky navíc a špatně napsaná slova moc netlumí zábavu z Nasuova vlákna.

Čarodějnice svaté noci je k dispozici digitálně pro Nintendo Switch a PS4. Fyzické edice hry budou vydány 27. ledna 2023. Můžete si stáhnout demo a zjistit, zda je tento druh hry pro vás. Filmová adaptace je také ve vývoji a vyjde v roce 2023.