Recenze: Ys IX: Monstrum Nox

Do franšízy Ys jsem dorazil pozdě, počínaje nádherným Ys VIII: Lacrimosa of Dana for the Switch. Od té doby jsem se vrátil a hrál hry Ys Chronicles na iPhone, ale do značné míry mi chyběla většina dobrodružství Adola Christina.

Zmiňuji to ne proto, že potřebujete funkční znalosti série, abyste si mohli užít Ys IX: Monstrum Nox, ale protože to začíná ubohým Adolem uvězněným za události těchto her. Po příjezdu do Balduq je zajat a zatčen za „podezřelou povahu“. Zdá se, že jeho připoutanost k sérii docela šílených událostí nezůstala bez povšimnutí.

Být hrdinou se nevyplácí. Dokud to neudělá.

S podporou dalšího vězně se Adol pokouší o útěk. Na cestě ven je však zastřelen tajemnou ženou jménem Aprilis. To ho nezabije, ale spíše ho „prokleje“ speciálními schopnostmi, které použije k boji s monstry v samostatné dimenzi zvané Grimwald Nox.

Další částí kletby je, že je nyní uvězněn ve městě Balduq. Není to ale tak špatné, protože není první osobou, která se stala Monstrum, jak se jim říká. První polovina hry se točí kolem objevování identit ostatních Monstrumů, kteří se nakonec spojí s Adolem při jeho průzkumech. Občané a úřady Balduq se obávají a ctí si monstrumů a dostávají celou kapitolu, která vysvětluje, jak do sebe zapadají.

Ještě důležitější je, že každý z nich má svou vlastní zvláštní sílu, která je užitečná nejen v bojových situacích, ale také při dosahování nových oblastí a míst v Balduq. Adolovu schopnost uchopení získáte brzy, zatímco ostatní vám umožní vidět skryté předměty, šplhat po stěnách, válet se po těsných prostorech a další.

Do bitvy můžete kdykoli přivést tři Monstrumy, takže nakonec svou partu promícháte, abyste se ujistili, že se vyrovnají rovnoměrně (členové party na okraji nezískávají zkušenosti tak rychle jako ti, kteří jsou aktivní.). Vzhledem k tomu, že mají jedinečné zbraně a dovednosti, zapojení správných lidí do boje může určitě věci urychlit. Během bitvy můžete své tři aktivní bojovníky kdykoli zamíchat, pokud nebyli neutralizováni. Pokud k tomu dojde, můžete pozastavit boj v reálném čase, abyste mohli spravovat pomoc a jakékoli power-upy, které můžete mít po ruce. Je užitečné, že pokud celá vaše skupina zemře v bitvě s bossem nebo Grimawaldem, máte možnost zkusit to znovu na jednodušší obtížnosti.

Skutečné boje se většinou řeší tlačítkem Y, což je váš hlavní útok. Můžete se vyhýbat útokům pomocí L a držet se R, což vám dává dočasné výhody, pokud je správně načasujete.

Ve standardních soubojích je to docela snadné. V soubojích se šéfy je ale akce tak intenzivní a trhaná (o tom si povíme později), že je téměř nemožné rozeznat, kdy se chystáte být napadeni. Spamování tlačítka dodge mi přišlo užitečné, protože najednou může útočit tolik nepřátel, že jsem téměř zaručeně uhnul něčemu dokonale.

Váš standardní útok se také používá ke zvýšení speciálních útoků vybraných tlačítkem R. Ty jsou silnější a mají další efekty, jako je omráčení nebo rozbití nepřítele, a nedílnou součástí systému je efektivní zacházení se speciály pro každou postavu. Jedna stížnost, kterou mám ke hře, je však to, že spuštění jednoho z vašich nejsilnějších útoků se provádí současným stisknutím kláves L a R. To by bylo hezké, kromě toho, že L samo o sobě je úskok, takže jsem to často nechtěně spustil schopnost příliš brzy při pokusu uhnout příliš blízko zvláštního útoku.

Stejně jako u Ys VIII, Ys IX: Monstrum Nox vám dává hodně co dělat, když prozkoumáte Balduq, jeho vězení a jeho okolí. Po nastavení kavárny jako přední části vašich operací se mnoho lidí připojí k vašemu týmu a nabídne příležitost vyrábět a vylepšovat zbraně a brnění, vařit lektvary, nakupovat předměty, sbírat informace atd. Ve hře je také spousta úkolů, které je třeba splnit, a nechybí předměty, které je třeba sbírat, a odemykací automaty pro různé odměny. Město je také zamořeno znovu se objevujícími bitevními body, které budete chtít vymazat, abyste odemkli určité části města a co je důležitější, zůstali na úrovni, jak se obtížnost zvyšuje. Věci jsou někdy těžké, ale nastavení málokdy začne nudit; vždy se zdá, že je třeba něco nového objevit nebo dosáhnout.

Přesto existují dva aspekty příběhu, které fungují proti Ys IX. Za prvé, tyto konkrétní postavy nebo toto prostředí mi nepřišlo tak zajímavé jako u Ys VIII. Nejsou nudné, jen méně poutavé. V době, kdy večírek konečně trochu opustil město, jsem byl pravděpodobně více vzrušený než oni změnit scénu. A je to odhalující, protože se k tomu musím vrátit Poslední příběh najít město, které bylo zpočátku tak zábavné navigovat jako Balduq.

Za druhé [tady menší spoiler, takže přeskočte na další odstavec, pokud nejste pár kapitol], jsou dva Adol Christins: jeden v Balduq a jeden ve vězení. Jailbird Adol postrádá schopnosti Monstruma a zkoumá vězení především sám. Tyto úrovně jsou pevně integrovány s tím, co se děje venku, ale cítil jsem, že zabily dynamiku příběhu. Ještě důležitější je, že hraní nebylo tak zábavné, často vyžadovaly nenápadný nebo parkourový postup, který se nezdál být v souladu se zbytkem hry. Máte-li problémy, můžete přeskočit určité segmenty, ale vy přijdou o všechny poklady, které byste mohli na cestě nashromáždit.

Největším problémem hry je však grafika. V první řadě jsou textury pozadí poněkud blátivé a postrádají detaily, takže celý vzhled působí matně.

Postavy se navíc podivně pohybují, jako by se vznášely nebo vystupovaly z prostředí. Zvláště zábavné je sledovat, jak se otáčejí během dialogových sekvencí.

Pak jsou tu problémy s výkonem. Framerate klesá v lichých časech, což může ztížit, než by mělo být, dosáhnout některých složitějších oblastí. Opravdu se to zhoršuje během intenzivních bojů Grimwalda Noxe, kdy to vypadalo, že někdy dostávám jednociferné snímky za sekundu ... v ukotveném režimu! Myslím, že to občas boj trochu zjednodušilo (snadněji načasovalo), ale za vizuální zklamání to nestojí. A ani se nepokoušejte hrát Ys IX v přenosném režimu, kde jsou vizuální hity umocněny téměř nečitelným textem.

Ale i přes tyto stížnosti nabízí Ys IX: Monstrum Nox solidní zážitek z JRPG pro fanoušky žánru a franšízy. Je toho víc než dost, aby vás to bavilo po celou dobu, a každou chvíli to naservíruje něco docela úžasného. Zvláště jeden boj s bossem je jedním z nejlepších, jaké jsem kdy hrál mimo Zelda dungeon. Celkově dávám přednost Ys VIII, ale obě hry by měly být na užším výběru fanoušků akčních RPG.