Scorn recenze: Pohlcující, viscerální hororový zážitek, který posouvá environmentální vyprávění do extrému

Contempt je jedna z těch her, která mi dost ztěžuje kariéru spisovatele. Očekává se ode mě, že budu rychlý s vtipem a verbálně bystrý – a často budu mít co říct ke všemu a ke všemu – ale Scorn mě neustále nechával beze slov. Tedy kromě neustálých nadávek, které jsem pronášel, kdykoli jsem zjistil, že jsem zmatený hádankou nebo obzvláště agresivním nepřítelem. Což bylo často.

Podívejte se na naše video shrnutí Scorn!

Tato hororová hra z pohledu první osoby, silně inspirovaná díly HR Gigera (známého mimozemšťana) a Zdzisława Beksińského, dokáže skvěle ponořit a dezorientovat vás v jeho pustém, biomechanickém světě. Vy – nějaký druh humanoida – se probudíte na tomto neznámém místě, aniž byste věděli, kdo nebo kde jste, ani váš účel. Okamžitě je však jasné, že pravděpodobně chcete odpovědi a uniknout z tohoto místa, a o to jste se pokusili.

Mimozemský svět, který dále prozkoumáte, je tak podrobný, že zjistíte, že trávíte čas tím, že to všechno zjišťujete; toto zařízení je změť masa, kostí a hnijící hmoty, kterou musíte poznat. A to myslím doslova. Prostředí není hezké jen na pohled. Disponuje prapodivnou mimozemskou technologií v podobě hádanek, které na sebe všechny nějakým způsobem navazují.

Své paže a prsty budete neustále zatínat do masitých štěrbin vyrobených z bůh ví čeho, a když nebudete skřípat zuby na ty útrobní zvuky, které to všechno vydává, budete řešit hádanky, které by vám upřímně připadaly tupé. Další hra. Později ve hře si budete muset vyzkoušet boj mezi hádankami. Je těžké to zvládnout, ale stává se to málo a často; Scorn není střílečka, ale spíše kompletní zážitek z toho, co tento svět nabízí.

Scornova pozornost věnovaná detailům, pokud jde o úroveň umění a designu, patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy viděl, ale pro mnohé vidím, že je to také jeho pád. Jednoduše nelze popřít, že v celé své znepokojivé slávě je procházka Scornovým světem téměř jako vstoupit do obrazu HR Gigera. Dokážu si však představit, že někteří hráči toto všechno vezmou v úvahu, budou bojovat s nesčetnými bludišti Scorn, zjistí, že jsou zmateni obzvláště frustrující hádankou, a pak ji budou ignorovat kvůli nedostatku příběhu nebo směru.

Není na tom nic špatného; Řekl bych však, že to, co Scornu chybí – konzistentní, plynulé vyprávění – je záměr a prostě další z vychytávek této hry. Kdyby mě Scorn držel za ruku, nezažil bych strach z neznámého, který je tak dobře postaven pouze pomocí prostředí a zvuk a taky bych na to nedokázal umístit vlastní interpretaci; že Scorn je doslova světem dávno ztracené civilizace, která byla opovrhovanýa humanoid, kterého ovládáme, je jedním z mnoha pěšáků, kteří se musí vypořádat s věčným utrpením způsobeným jejich protějšky. Zní povědomě?

Když se probudíte v tomto temném mimozemském zařízení s naprosto nulovou představou o tom, kdo, co, kdy, proč a kde o vaší situaci, vaše vrozená touha jako člověka (nebo humanoida, v tomto případě) je zjevně přiblížit se tomuto vzdálenému , velká budova a nějak uniknout z tohoto světa. S nikým jiným, jako jste vy, jste v tomto vyčerpávajícím dobrodružství sami. Scorn vám pak o sobě odmítne cokoliv říct. I když by někteří mohli naznačovat, že to dělá hru obtížnější na pochopení a vyřešení, možná právě to udělalo hru tak silnou, že jsem nedokázal úplně vyjádřit své myšlenky slovy (zpočátku v každém případě).

Máte pocit, že byste se mohli kdykoli stát obětí tohoto světa. Během prologu doslova necháte humanoidního společníka na smrt – jeden z mála příznaků vzdáleného inteligentního života, který se vás nesnaží zabít. Neustále vidíte další mrtvoly těchto humanoidů všude, kam jdete, a každou minutu při hře Scorn si připomínáte, že kterákoli z těchto mrtvol byste mohli být vy; co když byli všichni vaše různé verze a před vámi humanoidi? To v kombinaci s nedostatkem vedení pak ve vás vyvolává pocit bezmoci. Než začnete akt 3, Scorn do vás zaboří své drápy; stanete se kolečkem v tomto gigantickém mimozemském stroji, který se nejen zoufale snaží uniknout, ale také zoufale touží porozumět Scornovi.

Pohrdání není snadné, ale vypořádat se se scénářem, do kterého se nacházíte, by také nebylo vůbec snadné. Nedostatek pokynů, s výjimkou některých velmi základních instrukcí uživatelského rozhraní pro vaše příkazy, neustálé připomínání, že se pravděpodobně nelišíte od těl kolem vás, a prostředí, které vás žádá, abyste to analyzovali, tvoří dokonalou synergii, která vás dezorientuje. Když se dostanete na vrchol Scornu a začnete chápat, jak každý strašidelný stroj funguje ve vzájemném vztahu, nakonec narazíte na odpovědi.

Scorn vám však tyto odpovědi nedává. K těmto odpovědím dospějete sami tím, že si prorazíte cestu tímto strašlivým a nepřátelským světem. Začnete chápat, jak tato dávno ztracená civilizace kdysi vypadala a jaká byla vaše role v tom všem. Nejlepší je, že je to všechno neuvěřitelně uspokojující se rozvinout; Scorn vám poskytne evokující prostředí, strašidelný zvukový design, složité hádanky a nic jiného. Nechává vás to pro sebe. Jak sprintujete každým klaustrofobickým tunelem nebo utíkáte před mimozemšťanem chrlícím kyselinu, vkládáte nástroje do strojů a roztáčíte nekonečné uzly, je to vyprávění o životním prostředí v celé své kráse.

Po pravdě řečeno, Scorn nevypráví nijak zvlášť poutavý příběh, ale na tom skoro nezáleží; způsob, jakým je vyprávěn, je proveden k dokonalosti a přináší neuvěřitelně osvěžující hororový zážitek, který se vám skutečně dostane pod kůži.