Recenze: Monark (Nintendo Switch) –

Jsem trochu v rozpacích, že mě Monark zaskočil. Toto tahové SRPG koneckonců vydává NIS America a má tendenci se zaměřovat na hry, které spadají mimo hranice jejich definovaného žánru.

Možná to byl vizuál, který jako první zatemnil má očekávání. Vlastně tím začnu, abych mohl vyřešit svou jednu zásadní stížnost. Grafika Monarku by na Wii U nevypadala skvěle, možná ani na Wii. Prostředí jsou nevýrazná a postrádají takové detaily, jaké jsme na Switchi očekávali. Je v nich patřičně podivnost, ale mohlo to být mnohem efektivnější, kdyby postavy a prostředí nebyly tak ploché a nezáživné.

Jakmile se dostanete přes vizuální prezentaci, uvidíte několik skvělých prvků skrytých pod temnotou. A jak byste očekávali od týmu složeného z vývojářů z prvních vstupů do franšíz Atlus's Shin Megami Tensei a Persona, všude je spousta stylu.

Hra se okamžitě rozjede bitvou, kterou nemůžete vyhrát, a teprve poté, co „umřete“, se obtěžuje věci vysvětlovat. Typ. Už je tu mlha, která přivádí vaše kamarády na Shin Mikado Academy k šílenství. Tento opar jaksi znemožňuje všem opustit areál.

Takže nemůžeš odejít a ztratíš rozum, když zůstaneš. Myslím, že vítejte na střední škole.

Někteří lidé mají mlhavou představu o tom, co se děje, ale ne každý chce pomoci. Ve skutečnosti existuje (sporný) prezident studentské rady, který zjevně použil mlhu k vytvoření vlastního malého kultu následovníků. Jaký je jeho účel? No, pochop, oč jde a ty to určitě taky pochopíš, ne?

Jak byste od tahového SRPG očekávali, ve svém pátrání nejste sami. I to je dobře, protože to, co vás na začátku „zabilo“, vás připravilo i o paměť. Rychle se spárujete s dalším studentem, Nozomi, který ví, kdo jste, a zdá se, že je v této situaci docela vyrovnaný (ne-li přímo vyděšený). Setkáte se také se svou sestrou, některými členy fakulty a svérázným/roztomilým démonem, který váhá, zda vám má pomoci, ale zpočátku s vámi bojuje pouze Nozomi.

Nozomi a démon. Monark se vás na začátku zeptá a nabídne vám démona, který odpovídá vašemu „egu“. Tento bizarní mash-up kostlivců/kyborgů/démonů se objevuje během bitev a lze jej použít jako standardní členy party v JRPG. Členové družiny a démoni mají všechny stromy dovedností, které mohou spravovat, jak postupujete. Tyto stromy použijete k vylepšování svých společníků podle toho, jak je preferujete. Strom dovedností vám umožňuje vrátit se, pokud chcete zkusit něco jiného. To však nese penalizaci, takže se budete chtít pokusit to udělat hned napoprvé.

Dovednosti, jak byste očekávali, jsou pro Monarkův bojový systém důležité. Než se k tomu ale dostaneme, promluvme si o průzkumu. Nové oblasti Akademie Shin Mikado odemyká děj a budete se muset procházet chodbami zaplněnými mlhou, abyste je vyčistili a nacházeli si poznámky, abyste se během postupu dozvěděli více o svých kamarádech. Čím déle zůstanete v mlze, tím vyšší bude úroveň vašeho šílenství. To je většinou špatná věc; vede to k těžko vyhraným bitvám, kterým se ale můžete vyhnout díky podivnému telefonnímu systému, abyste se dostali do Jiného světa. Ať už se pustíte do těžkých bitev nebo do těch jednodušších, nakonec se probojujete k nositeli paktu a jeho „ideálům“. Ty musí být rozbity, aby se úplně odstranila mlha a studenti se osvobodili od jejího navozeného šílenství.

Procházet temnými chodbami a vidět bláznivé studenty může být docela děsivé, zvláště se slušným množstvím strašidelných zvukových narážek. Existuje také spousta hádanek a bude nutné je vyřešit, než buď podlehnete šílenství, nebo se budete moci stáhnout do bezpečné oblasti, kde si odpočinete a znovu získáte zdraví.

Toto šílenství se přenáší i do bitev. Vaše útoky obvykle zahrnují buď snížení vašeho zdravotního stavu (Arts) nebo zvýšení vašeho šílenství (Authorities). Pokud se úplně poddáte šílenství, budete generovat velmi silné útoky, ale nebudete je schopni ovládat. To by samozřejmě mohlo vést k přátelské palbě. Pokud se vám však podaří sladit se se společníkem, „šílená“ postava se „osvítí“. To této postavě umožňuje používat své dovednosti bez nákladů na zdraví nebo šílenství. Hra jako taková se stává balančním aktem zůstat na pokraji zbláznění, aniž byste to dělali, dokud nenastane ten správný okamžik.

V boji je důležité i umístění a získáte určitou kontrolu nad tím, kam své postavy přesunete. Útok zezadu způsobuje zásahy a kritické poškození, zatímco útok zepředu může vyvolat protiútoky. Mít spojence poblíž, když útočíte, jim také umožní zasáhnout, ale to znamená, že nepřítel může při útoku zasáhnout oba.

I když je v bitvách hodně k přemýšlení, obecně postupují poměrně rychle. To je dobře, protože jste zařazeni v jejich závěru. Čím vyšší je vaše hodnost, tím více „ducha“ získáte pro vylepšení svých postav. Kupodivu je vaše hodnocení založeno na určitých položkách, které možná pro určité bitvy opravdu nepotřebujete. In-game tutoriál také nevysvětluje dobře, jak fungují některé části bitevního systému, a vaše hodnocení utrpí, pokud je nebudete používat. Přistihl jsem se tedy, že opakuji mnoho soubojů, jen abych si osvojil soubojový systém a zlepšil své hodnocení.

OK, takže je to "tak nějak" jen broušení na úrovni. Pokuta. Až na to, že přecházením od budovy k budově v Akademii Shin Mikado se výzdoba příliš nemění. Příliš se nemění ani souboj, takže nastupuje opakování. Nutnost opakovat tolik bitev proto zasahuje do jinak poutavého vyprávění.

Zda se vám podaří projít pomalými okamžiky, bude záviset na tom, zda jste byli závislí na jedinečném soubojovém systému hry nebo na temném příběhu. Pomáhá nám, že od Pactbearers po porážce získáme příběh podobný Demon Slayer, protože díky tomu jsou souboje s bossy o něco přínosnější. A i když přestěhování do nové budovy hru příliš nezmění, stále máte pocit, že postupujete.

Myslím, že by se mi Monark líbil víc, kdyby vyšel na 3DS, kde by se jeho omezený rozsah a zastaralý vzhled dal snáze skrýt. Ve skutečnosti může být hraní této hry v ručním režimu Switch z tohoto konkrétního důvodu tou správnou cestou. Představuji si, že styl a tón hry přitáhne zuřivou fanouškovskou základnu a zaslouží si to; Užil jsem si s tím spoustu času. Ale také si představuji, že mnoho hráčů ztratí zájem před dosažením konce. Vezměte si demo a zjistěte, na kterou stranu padáte.