Recenze: Rise Eterna (Nintendo Switch)

Rise Eterna je úctyhodným návratem do doby, kdy taktická RPG byla o bitvách, ne o hladění tváří nebo o vyslání vašeho učitele. Je smutné, že je to také připomínka toho, proč taktické RPG nyní vyžadují, abyste dělali věci jako zvířecí tváře a vyslali svého učitele.

Příběh začíná tím, že žoldnéřský kuchař Natheal cestuje do vesnice, aby zjistil, proč se jeho zaměstnavatelé nevrátili s kořistí. Když jsou hotoví, jsou všichni mrtví. Také vesničané. Pouze jedna mladá žena, Lua, přežila. Okamžitě se u ní rozvine silná nechuť k Nathealovi, ale je příliš otlučená, aby mohla cokoli dělat. Oba tedy neochotně spojí své síly, aby zjistili, co se děje.

Zanedlouho se k nim přidává více postav, které si mohou, ale nemusí být vědomy tajné zápletky probíhající říší. K dispozici je celkem 14 postav, z nichž 11 získáte postupem příběhu.

Každý z nich se specializuje na konkrétní typ zbraně - meč, kopí, šípy ... rutinu znáte - ale nic takového jako trojúhelník Fire Emblem neexistuje. Zbraně slouží pouze k úpravě vaší síly a dosahu útoku. Například Spears může útočit na dvě pole najednou. Šipky mohou zasáhnout vzdálené cíle.

Jak si dokážete představit, pohyb je založen na mřížce. Každá úroveň je rozložena s pohledem shora dolů, jako v Fire Emblem nebo Langrisser. Pohybujete se svými postavami a útočíte v pořadí, které si zvolíte, a pak zase nepřítel. Úkoly úrovně jsou primárně zaměřeny na odstranění všech nepřátel, odstranění konkrétního nepřítele nebo dosažení konečného bodu.

Je to všechno velmi známé, ale existuje několik zajímavých zvratů. Za prvé, vaše postavy se vůbec nezvyšují. Místo toho získáte body schopností, které jsou přiřazeny ke stromu dovedností se dvěma cestami. Získáte také drahokamy, které lze udělovat za buffy obrany, útoku, zdraví atd. Výhodou je, že můžete drahokamy odebrat a v případě potřeby je přiřadit jiným postavám. Lze je také vyměnit za řemeslné materiály, které jsou docela důležité.

Každá úroveň Rise Eterna je poseta body vyzvednutí, ze kterých můžete sbírat zdroje, jako jsou lesní plody, dřevo, kámen a další. Tyto předměty se používají k výrobě lektvarů, které vám mohou pomoci v bitvě, klíčů k odemčení truhel atd. Můžete se dokonce rozhodnout stavět předměty, jako jsou sekery a lopaty, díky nimž budou tyto body vyzvednutí lepší. Je to zábavný systém, který vyžaduje, abyste více přemýšleli o plánování mezi úrovněmi. A dovolte mi, abych vám navrhl klíče od hrudníku, kdykoli budete moci.

I s řemesly může být obtížné získat potřebné položky hned od začátku. Rise Eterna navrhuje, abyste si znovu zahráli úrovně, abyste získali více zdrojů, a lákají to tím, že také skryjí pár nepovinných postav v úrovních, které je třeba dokončit podruhé. Na začátku hry jsem několik zkoušel, ale pak ...

První polovinu Rise Eterny jsem kopal vážně. Zatímco většina postav je nudná, příběh se vyvíjel slušným tempem a bitevní mřížky byly velké a jedinečné. V době, kdy jsem narazil na zadní polovinu, už to ale bylo příliš snadné. Dovednosti, které se mé postavy naučily ze svých stromů dovedností, zanechaly několik přemožených.

Vezměte si například mého lukostřelce. Když získal dostatek dovednostních bodů, aby zdvojnásobil své střely a poté se po zabití znovu pohnul, byl nedotknutelný. Mohl jsem ho vystavit nebezpečí zabití a poté ho okamžitě dostat ven. Přidejte tanečníka, který ho dokáže znovu rozhýbat, a nyní má zaručeno dvě vítězství bez obav z odvety. Navíc mohl střílet skrz zdi uvnitř. Dokázal jsem zabít nepřátele, kteří nemohli dosáhnout mých postav, vyklidit chodby, aby mohli jen projít.

No… kromě pastí. Mnoho úrovní má skryté pasti, které mohou otrávit vaše postavy nebo způsobit jejich krvácení během několika tahů. Jediný způsob, jak je odhalit, je zjistit, kam se nepřítel může pohybovat; pokud je čtverec v dosahu označen červeně, znamená to, že tam nepřítel nezůstane. Zabíjení nepřátel příliš brzy mým lukostřelcem znamenalo, že jsem nemohl získat ty stopy. Do konce hry však pokračující poškození z pastí nehrozilo.

Rise Eterna má také několik dalších problémů. I když můžete získat 14 postav, nikdy nemůžete vzít do bitvy více než šest. V důsledku toho existují některé, které nikdy nepoužijete. Úrovně, které vyžadují použití určitých znaků, by tento problém vyřešily. Uživatelské rozhraní by také mohlo využít trochu práce, zejména na bojových obrazovkách. Informační okna se často překrývají s mřížkami, které se snažíte vidět, což znemožňuje určit rozsah útoku nepřítele. Na rozdíl od Fire Emblem nemůžete při přesunu svých postav kliknutím na tlačítko opustit nepřátelskou útočnou zónu.

Neexistuje ani snadný způsob, jak zjistit, jaké položky může mít nepřítel. I u svých vlastních postav je třeba vybrat příkaz Použít, abyste viděli, co je v jeho inventáři. Byla to nuda, když jsem si jen potřeboval vzpomenout, kdo má klíč od dveří nebo krumpáč.

Nakonec je konec velmi náhlý a neuspokojivý. Pokud se cítili zaseknutí, jako by dali dohromady pokračování (což bych rád viděl), pak jsou osvobozeni. Některé momenty nejsou dostatečně rozvinuté nebo vyřešené. To je obzvláště problematické kvůli morální nejednoznačnosti v celé hře. Příběh nás nutí vyhladit celé vesnice obyčejných civilistů a smete ji vtipem a pokrčením ramen. Zabít toho špatného? Tak tohle je pro tebe válka!

Je to škoda, protože Rise Eterna má co dělat. Již jsem zmínil, že tempo je dobré, zaměřuje se pouze na tahové boje. Vizuál je také zábavný; zdá se, že karty pocházejí z doby DS, zatímco bojové animace připomínají Fire Emblems, které jste možná hráli na Game Boy. Nakrmí vaši nostalgii.

Nakonec je ale nostalgie důvodem číslo jedna, proč byste chtěli hrát Rise Eterna. Je dostatečně jedinečný, aby oslovil ty, kteří měli rádi tahové strategické hry jako Langrisser nebo Banner of the Maid, ale nenahradí je ve vašem seznamu oblíbených.