Recenze: Dark Deity (Nintendo Switch)

I přes varování vždy posuzuji knihy podle obalu. Podle toho poznám, jestli jsem cílová skupina. Pokud je na obálce žena ve zdobných šatech, kterou drží kouřící Fabio, tato kniha není pro mě. Pokud je na obálce kostlivec bojující mečem nebo slova „Nepropadejte panice“ vytištěná velkými přátelskými písmeny, tato kniha je pro mě.

Dark Deity nemá obálku, ale letmý pohled na klíčovou grafiku nebo snímky obrazovky jasně ukázal, že toto je hra, kterou jsem potřeboval vyzkoušet. Jsem fanoušek Fire Emblem ze staré školy a to je nemožné ne vidět Fire Emblem v jeho DNA. A pokud se v sérii vrátíte dostatečně daleko a budete přemýšlet, co se stalo s vaší milovanou franšízou, Dark Deity ve vás vyvolá melancholii kvůli Telliovi.

Vyprávění není tak složité jako vaše standardní hra FE, ale dělá věci efektivně. Hra začíná tím, že ovládáte čtyři studenty vojenské akademie. Zní povědomě? Vaše lekce jsou přerušeny, když se král rozhodne vyhlásit válku a poslat studenty do bitvy navzdory jejich úrovni přípravy. S každou bitvou se dozvíte více o království Delia, jeho nepřátelích a o tom, jak vše souvisí. Určitě jste hráli dost těchto her, abyste věděli, že věci nejsou takové, jak se zdají, a Dark Deity odvádí efektivní práci při naservírování odhalení/zvratů a nových postav.

Většina z těchto postav se připojí k vaší partě a lze je vzít do bitvy. Je jich celkem 30 (v podivném mixu velmi praktických a velmi směšných outfitů).

Bude nějakou dobu trvat, než se ke všem dostanete, a pozdější záznamy vás postaví před odvěké dilema výběru mezi konkrétní postavou, kterou jste od začátku pěstovali, a novou s OP dovednostmi.

Tato kultura se odehrává během bitev a mezi nimi. Zkušenosti získané z vašich akcí (útok, léčení, porážení nepřátel atd.) vás vylepšují, o kolik se náhodně zvýší vaše různé úrovně dovedností (síla, rychlost, magická obrana, obratnost… znáte to). Když vaše postavy dosáhnou úrovně 10 a 20, můžete změnit jejich třídu na jednu ze čtyř různých možností. I když je každá možnost upgradem, všechny způsobují pokles určitých statistik. Musíte se tedy zamyslet nad tím, jak chcete tuto postavu v budoucnu využít.

Výběr zbraně je další úvaha. Na rozdíl od všech správných her Fire Emblem zde není žádný zbraňový trojúhelník, který by určoval efektivitu vašich útoků. Naopak některé zbraně způsobí větší poškození proti určitým typům obrany. Z praktického hlediska to dává větší smysl, ale je to trochu těžší na to přijít a hra vás moc nenavádí. Zjistil jsem, že je snazší jen testovat útoky se všemi dostupnými postavami, než se starat o zapamatování, kdo by byl nejlepší proti, řekněme, obrněné jednotce.

Také zde nejsou žádné zbraně ke koupi. Každá postava má čtyři možnosti s různými silnými a slabými stránkami a je jen na vás, kterou povýšíte a povedete do boje.

Bitvy jsou tradiční tahové záležitosti. Nejprve budete pohybovat všemi svými postavami po herní mřížce a podle potřeby útočit a léčit. Bojiště nejsou tak nápaditá, jak bych si přál, ale v cílech je trochu rozmanitost. Většina po vás jen žádá, abyste zlikvidovali všechny nebo určitý počet nepřátel, ale občas dostanete takového, který vás například požádá, abyste zabránili nepříteli v poškození akvaduktů nad určité procento. Vítězství se každopádně dosahuje především určením, které nepřátele zlikvidovat. Při mnoha příležitostech dojde k počátečnímu útoku na počasí a pak se jen pomalu postupuje k závěru úrovně.

Zajímavým zvratem je, že klasifikace FE „perma-smrt“ se stala „perma-zranění“. Namísto odstranění postavy ze hry při zabití v bitvě se tato postava může vrátit s trvale sníženými statistikami. Stačí to k tomu, abyste chtěli své jednotky používat opatrně, ale nestačí to k tomu, abyste restartovali úroveň, pokud někdo spadne.

Zatímco Dark Deity vypadá více vizuálně jako hry Fire Emblem z éry GBA, její tok vypadá spíše jako něco než položky Game Cube a Wii Path of Radiance a Radiant Dawn. Hra vás rychle tlačí do boje a z něj, s občasnými dialogy na bojišti. Příběh se většinou vypráví mezi úrovněmi. V „táboře“ však také máte čas vylepšovat své vybavení, nakupovat předměty, které můžete použít v bitvě, a zvyšovat vztahy mezi postavami. Naštěstí se posílení vztahu týká pouze bojových výhod a rozvoje postavy; nekonají se zde žádné sborové praktiky ani nepohodlné čajové dýchánky.

Vyprávění příběhů, boj a vývoj jednotek jsou skutečně o efektivitě. Je tedy zklamáním, že uživatelské rozhraní selhává na tolika úrovních.

Tolik úrovní.

Je jasné, že tato hra byla původně vyvinuta pro PC, protože uživatelské rozhraní je zcela založeno na kliknutí myší. Dobré, ale funkce mapování na Joy-Con nefungovala dobře. Přesouvání předmětů na jinou postavu nebo konvoj je nepořádek, neexistují žádné indikátory, jak extrahovat podrobnosti o předmětu, musíte použít X k procházení kartami atd. Horší je, že když na obrazovce upgradujete své zbraně nebo používáte předmět zlepšující dovednosti, neexistuje způsob, jak snadno zobrazit statistiky postavy. Musíte se vrátit na obrazovku postavy, vše si zapamatovat a pak znovu pokračovat, abyste zjistili, co upgradovat.

Problémy nekončí s uživatelským rozhraním. Přepínání nepřátelského dosahu na bitevním poli často osvětlovalo oblasti, kam nemohly dosáhnout. Pokud kontrolujete poškození, které můžete způsobit nepříteli, kontrola jiného nezmění statistiky poškození, pokud se nejprve nevzdáte příkazu k útoku. Protože ve hře není žádný tutoriál, občas jsem měl možnosti, kterým jsem nerozuměl. Řetěz? Kdy se tato možnost objevila? Co to dělá? Nemůže to být příliš důležité, protože se nikdo neobtěžoval to vysvětlit.

V bitvě nastal okamžik, kdy jsem najednou nemohl vybrat jednoho ze svých lučištníků. Vznášel jsem se nad ním a stiskl A, ale nic se neuložilo, takže jsem musel jít do nabídky, abych dokončil každý trik, protože jeho trik nebyl použit. Až po několika kolech jsem si uvědomil, že ho mohu vybrat tak, že najedu na políčko vedle něj! Ve všech mých letech bitev na mřížce to bylo rozhodně poprvé. A v Dark Deity se to stalo několikrát.

Konečně neexistuje žádný způsob, jak uložit svůj postup během bitev. Neočekávám (a nechtěl bych) možnost vytvářet více bodů uložení, ale měla by existovat alespoň možnost vytvořit jednorázovou záložku, ke které se můžete vrátit, pokud potřebujete přestat hrát. Místo toho je to pro vás návrat, pokud se vám život postaví do cesty při hraní her.

To jsou ty velké problémy. Pokud bych chtěl hnidopiš, také bych řekl, že nedostatek jakéhokoli náznaku, že jsem upgradoval třídu jednotky – skvělá animace nebo dokonce jen „Hej, úspěch“ – je neúspěch. Je také zvláštní, že oblečení postav v bitevních animacích v kvalitě GBA neodráží modely postav v dialozích hry. Trochu více detailů v kresbě postav a bitevní grafice by také pomohlo posunout hru na další úroveň.

Přesto, i přes tyto nešťastné problémy, je Dark Deity stále docela dobrá hra, která by měla potěšit tahové JRPG a SRPG porotce. Má nejlepší tempo a zaměření ze všech her ve stylu FE od dob Shadow Dragon, ale je natolik unikátní, že nemá pocit, že jde ve stopách svých žánrových předků. Rád bych viděl, jak se toto univerzum rozšíří do druhé hry, protože malá očista vývoje by se mohla změnit v něco krásného.