Recenze: Dead Space je výjimečný survival horor

Od originálu uplynulo 15 let Mrtvý prostor vyšel a od toho dne v roce 2008 si vysloužil reputaci jako vynikající survival hororový titul. Pro mě byl rok 2008 celý o sestavování své pestré skupiny maskotů Nintenda, abych vyhrál co nejvíce her. Mario Super Punchers pro Nintendo Wii. Remake z roku 2023 Mrtvý prostor je moje první zkušenost s tímto tzv. korunovačním klenotem přežívajícího hororového žánru. Naštěstí se ukazuje Mrtvý prostor je stejně, ne-li lepší než, Mario Super Punchersdíky bohaté řadě napjatých momentů, vzrušující přestřelce a nádhernému vizuálnímu zpracování.

Jestli mě hororové hry něčím lákají, je to napětí a Mrtvý prostor přináší téměř od začátku. Jste „Inženýr roku“ Isaac Clarke, který má spolu se svou nemravnou skupinou opravářů za úkol udržovat vlajkovou loď těžařů, USG Ishimura. Není překvapením, že se věci strašně pokazí a vy jste nuceni pokusit se přežít při odhalování záhad lodi. Odpovědi na tyto záhady jsou primárně objeveny prostřednictvím textů, zvukových záznamů a hologramů nalezených po celé lodi. Je to silný příklad vyprávění o životním prostředí a přistihl jsem se, že procházím všemi dveřmi, ke kterým jsem se mohl dostat, v naději, že najdu tyto protokoly nebo dokonce zprávu načmáranou na zeď. Pokud jste nehráli Mrtvý prostor přesto doporučuji jít s co nejmenšími znalostmi historie.

Zatímco napětí v Mrtvý prostor Část pochází z pomalu se odhalujícího příběhu, mnoho z toho také čerpá z omezené munice a zdrojů, které jsou základem většiny survival hororových her. Několikrát jsem se rozhodl pokusit se proběhnout kolem nepřátel, místo abych s nimi bojoval, protože jsem chtěl ušetřit munici. To je hezké Mrtvý prostor, z větší části vám dává možnost vyhýbat se nepřátelům místo toho, abyste je procházeli. Naštěstí je ve hře stále spousta odstřelů.Nedostatek munice způsobuje, že používáte všechny zbraně ve svém arzenálu, i když nejsou vaše oblíbené. Existuje mnoho her, kde začínáte s jednou zbraní a rychle postupujete k větším a lepším zbraním. v Mrtvý prostornejlepší zbraň je ta, která má momentálně munici.

Ke každé zbrani a Isaacově obleku je prostřednictvím systému uzlových vylepšení přidána další nuance a přizpůsobení. Tyto uzly jsou rozesety po celé lodi a každý z nich odemyká novou dovednost od extra HP a stázových schopností až po větší poškození a rychlejší nabíjení zbraní. Jedná se o docela standardní ceny, pokud jde o upgrady, ale vždy je vzrušující narazit na nový.

Isaac míří svou pulzní puškou na nekromorfa v chodbě lodi.

Nepřátelská rozmanitost v Mrtvý prostor chvíli trvá, než se vyvine, ale přiměřeným tempem. První nepřítel typu grunt, na kterého narazíte, je ten, ve kterém budete také bojovat 10 hodin, ale do té doby jsou jen součástí chutné nabídky Necromorph, každý má svůj vlastní styl a trik. Mým oblíbeným jsou Dividerovi vytáhlí nekromorfové, které je snadné porazit, ale shazují děsivé hlavy s připojenými úponky. Pokud vás tyto úponky zabijí, utrhnou vám hlavu a napadnou vaše tělo. Sledovat, jak pilotují vaši mrtvolu, je úžasně strašidelné a animace pro zabití jsou stejně fascinující jako děsivé. Přesto má hra své záludné části a může být frustrující vidět stejnou animaci zabíjení pošesté v řadě.

K doplnění boje slouží Isaacovy vznášející se schopnosti, které se primárně používají při prozkoumávání exteriéru USG Ishimura. Ovládání letu je plovoucí a lehce páchnoucí, ale nejvíce bolí boj s nepřáteli ve vzduchu. Je snadné obrátit svou orientaci a často ve tmě sedí dalekonosní nepřátelé. Několikrát jsem zemřel kvůli kombinaci toho, že jsem ve vesmíru a nevěděl, kde jsou nepřátelé, a je to ještě znatelnější ve srovnání s kvalitou a dynamikou boje bez letu. Je to také škoda, protože ostatní aspekty vesmíru fungují tak dobře. Vizuální stránka je úhledná a trelativní ticho prázdna vytváří úžasně napjatou atmosféru ve hře, která byla již na začátku dostatečně napjatá.

Isaac Clarke plovoucí ve vesmíru nad USG Ishimura. Trosky a výbuchy v dálce.

Také přispívá k Mrtvý prostor hlavní třída napětí je nedostatek načítacích obrazovek. Až na pár cutscén je Isaac stále ovladatelný a náklad je skryt před výtahy a tramvajemi, které vám pomáhají proplouvat Ishimurou. Protože hry bez načítacích obrazovek jsou stále běžnější, implementace v Mrtvý prostor je také to nejlepší, co jsem viděl. Čekání, až výtah sjede o několik pater, aniž byste věděli, jaké hrůzy vás čekají, je znepokojující. a jako většina systémů ve hře přidává na celkovém napětí.

To také pomáhá Mrtvý prostor je nádherný kousek sci-fi hororové dobroty. Od příšerných nekromorfů a temného průmyslového plavidla, po lesk vašich zbraní a lesk Isaacova kostýmu, Mrtvý prostor je pastvou pro oči a během svého trvání nepřestává (kromě Isaacových praštěných výrazů, když je bez masky). Mým oblíbeným vizuálním dotykem je Isaacův ukazatel zdraví v podobě zářících uzlů na jeho páteři, protože je to vizuálně pozoruhodný a pohodlný způsob, jak ukázat, kolik zdraví vám zbývá.

Mrtvý prostor je fantastická hra, kterou si v roce 2023 zahrajete díky svému poutavému příběhu, hvězdnému boji a chytrým systémům. Je to důkaz týmu Motive Studios a EA, že boj Isaaca Clarka a jeho přátel dokáže o 15 let později zapůsobit. Tohle je skvělý homerun.

Mrtvý prostor je k dispozici pro PS5, Xbox Series X a PC.