Recenze: Donut Dodo (Nintendo Switch)

donutdodo4-jpg

Jsem zcela za konceptem Donut Dodo. Nemusím vám říkat o nespočetných hrách inspirovaných retrem, které jsou k dispozici pro Nintendo Switch, ale většina z nich je inspirována hrami z éry NES. Donut Dodo se přímo zaměřuje na poskytování nového zážitku z arkádové hry na mince a většinou uspěje.

Většina.

Při pohledu na screenshoty vás napadne půl tuctu různých titulů: Donkey Kong, Popeye, Kangaroo, Burger Time atd. Upřímně řečeno, Donut Dodo čerpá prvky ze všech z nich a další, některé očividně. Každý, kdo v 80. letech strávil půl hodiny v arkádě, najde mnoho známých předmětů i v prvním, byť krátkém hraní.

Potíž, jak vidíte, je ne připomíná arkádové hry z 80. let. Kdysi byla první nebo dvě úrovně navrženy tak, aby vám dodaly jistou sebedůvěru, takže po rychlém prohoření života ve třetí úrovni byste chtěli klesnout o další čtvrtinu. Donut Dodo neposkytuje žádnou falešnou naději.

Podle očekávání je účelem čištění obrazovky. Kolem se povalovaly koblihy a Baker Billy Burns se musí pohybovat po plošinách a žebřících, aby je všechny uchopil a odemkl přístup k tisku... ne, největší kobliha. Na jednu stranu je dobře, že ženy už nepředstavujeme jako předměty k záchraně. Na druhou stranu by se měli urazit, že je nahradil obří kobliha? Domácí Simpson si myslí, že ne!

Úrovně jsou složitější, než jsem původně očekával, pasti a stěny mi brání získat žebřík, který jsem potřeboval. Rychlost hry je navíc mnohem vyšší než v 80. letech konečně chybí zbraně na zpomalení nepřátel, z nichž některým se nelze vyhnout přeskakováním. Ve výsledku je Donut Dodo více o strategii než o dovednostech. Úrovně jsou dokončeny analýzou a zapamatováním vzorců pohybu nepřátel. Projít úrovní jedna trvalo asi půl tuctu pokusů, projít úrovní dvě ještě půl tuctu. Třetí úroveň byla ve skutečnosti docela snadná, ale pak… pochopíte.

K dispozici je celkem pět úrovní plus bonusová fáze. To nemusí znít jako mnoho, ale tak arkádové hry fungovaly (myslím Donkey Kong). Stejně jako hry, které ji inspirovaly, nemůžete svůj postup uložit. Na rozdíl od her, které ji inspirovaly, nemůžete pro pokračování přidat dalšího quarterbacka. Můžete získat další životy, ale když vám dojdou, vrátíte se na začátek. Dosažení poslední obrazovky se tak samo o sobě stává obrovskou koblihou.

Kromě toho je ještě co lovit. Globální žebříčky (jen tři iniciály – kdo bude ten vtipný, kdo napíše ASS?) vám poskytnou právo na vychloubání a nasbírání potřebných bodů bude vyžadovat určitou strategii. Například získáte násobitele skóre, pokud vezmete koblihy v pořadí, v jakém blikají. To představuje zábavnější výzvu, než jen jít z cesty, abyste získali bonusové ovoce… i když jsou také k dispozici.

Celá akce je prezentována v základních, jasných 16bitových barvách na černém pozadí, plně akcentovaná originálním chiptune soundtrackem od CosmicGem. V tomto ohledu je to perfektně udělané. Vypadá a působí jako hra, která by mohla přirozeně zapadnout mezi Past na myši a Rytíř, až na domovské obrazovky.

Rychlost a obtížnost jsou trochu mimo, ale zvyšuje to životnost hry a upřímně řečeno i veselost, když ji někdo sleduje poprvé.

Za pouhých 5,00 $ se Donut Dodo vyplatí koupit. Když jsem to hrál v roce 2022, měl jsem pocit, jako bych se vrátil do Ashland Arcade v roce 1982, hned poté, co dorazily nové stroje (ale ne, nahradily Red Baron a Tailgunner!). Nedokážu říct, jak dlouho mě bude Donut Dodo zajímat, ale získal si místo mezi všemi hrami Arcade Archive, které hraji, když mám nostalgii. Ještě důležitější je, že se těším na nové stroje, které přijdou.