Recenze: Akka Arrh (Nintendo Switch)

akkaarrh3-jpg

Říkáte, že se potřebujete trochu nadechnout minulosti? Možná něco pro polechtání vaší fantazie o vektorové grafice? Trochu chatrče a horečky? OK, teď přestanu, než mi moji redaktoři ublíží (ví, kde bydlím).

Je čas podívat se na starší titul Atari z pohledu Switche. Akka Arrh začala jako arkádová hra v 80. letech (neplést s High Tier of Capella ze Star Trek TOS).

Je dobré být High Tier (původní Akaar…)

Původní verze arkádové hry byla vydána v roce 1982, ale nefungovala tak dobře, jak se očekávalo. Abychom byli spravedliví, soutěž v arkádách zahrnovala některé úžasné tituly jako Pole Position, Dig Dug, Donkey Kong a Galaga.

Verze Switch stále působí jako arkádová hra z roku 1982, většinou. Barvy, linie a vyblednutí jsou mnohem hladší, ale hra si zachovává některé geometrické vzory a vektorovou grafiku originálu. Někteří z vás se možná připravují na můj obvyklý výkřik proti retro vzhledu, ale toto je upřímné vzkříšení staré hry, takže vizuální efekty jsou zcela vhodné. Pohyby a barvy se mění a blednou, je to modernější a příjemnější na pohled.

Zvukové efekty jsou trochu více z konce 80. let, ale dobře odpovídají lehce psychedelickému vzhledu. Celkově je efekt trochu trikový, ale příjemný.

Hra Akka Arrh je to, co byste mohli očekávat od staršího arkádového titulu; je to trochu jednorozměrné hry, ale svou práci plní dobře. Základním předpokladem je střílet, co vám přijde do cesty, a přežít co nejdéle. Váš avatar je v podstatě věžička uprostřed obrazovky. Máte dva typy munice, které můžete poslat létající na nepřítele: bomby a kulky. Nečekejte, že to bude vypadat tak, jak jste očekávali. Nepřátelé, podobně, nejsou vizuálně detailní; často jsou to jen malé růžové kuličky bolesti, které k vám přicházejí.

Zde začínají být herní mechanismy zajímavé. Když hodíte bombu na hrací pole, exploduje a vytvoří rozpínající se rázovou vlnu. Jakýkoli nepřítel, který se dotkne rázové vlny (nebo pomalu se rozptylujícího energetického pole zanechaného v brázdě rázové vlny), je zničen. Jsou zde dvě radosti. První je, že malá růžová kulička bolesti je rozbitá. Druhým je, že když malá růžová koule bolesti exploduje, uvolní svou vlastní rozpínavou rázovou vlnu, aby pomohla uhasit další nepřátelskou palbu. Pokud se trefíte správně, můžete vystřelit bombu a půl kola sledovat, jak nové rázové vlny explodují. To je dobré, protože za použití menšího počtu bomb získáte bonusové body.

Hrací pole začíná jako velká otevřená plocha a rázové vlny jsou kruhové. Jak postupujete úrovněmi, pole se ve svém rozvržení stávají trochu složitějšími a rázové vlny začnou měnit tvar. Také na vyšších úrovních narazíte na nové plovoucí tvary, které můžete střílet s míčky a získávat body nebo bonusy. Další zajímavostí herního pole je, že po prvních pár levelech vám hra začne dávat pole rozdělené na pruhy, případně jiné typy různých oblastí (obvykle odlišené různými barvami). Každá zřetelná zóna vymezuje, kde se rázové vlny vašich bomb zastaví. Příchozí nepřátelská palba nemá žádná omezení pohybu po terénu, takže je třeba dávat pozor, kam shodíte bombu. Pokud jej upustíte do nesprávné oblasti, rázová vlna může minout váš cíl. Hra dokonce obsahuje „nižší úroveň“, do které můžete střílet a chránit tak některé ze svých životně důležitých zdrojů na blízko.

Hra občas působí trochu neuspořádaně, ale dává charakter. Možná budete chtít hrát tuto hru na své televizi, protože malá obrazovka Switch ztěžuje čtení všeho, co vám hra má říct. Doporučuji vám přejít na ovládací prvky a vypnout statistiky, informace o skóre a blikající rady na obrazovce. Někdy jsou na časovač, takže musíte číst rychle. S blikajícími světly a velkými písmeny může být obtížné číst.

Sledujte hodnocení svého výkonu v každém kole ve hře, protože text může být trochu drzý. Měl jsem několik, řekněme, méně než hvězdných běhů a hodnocení bylo veselé.

Akka Arrh je ve skutečnosti velmi jednoduchý. Jediné, co musíte udělat, je točit věž a střílet, co vám přijde do cesty. Není to moc co dělat, ale je to vintage arkádová střílečka, čistá a jednoduchá. Úspěch přichází staromódním způsobem; jak postupujete úrovněmi, desky se hůře ovládají a existuje více věcí, které vás mohou zničit. Pokud se dokážete naučit hospodařit se svou municí, zapamatovat si vzorce útoků a zůstat dostatečně soustředění, abyste si udrželi náskok před padouchy, půjde vám to dobře. Ztratíte pozornost a rychle zemřete.

Jak to udělám, pokud budu i nadále začínat své recenze slovními hříčkami.