Recenze: Live A Live remasteruje JRPG pro svůj globální debut

Žít naživu, vyvinutý společností Square Enix a publikovaný společností Nintendo, je balíček odrůd JRPG. Ve svých původních a předělaných podobách nabízí sbírku stravitelných příběhů, z nichž každý si během několika hodin užijete. Ukazuje cenné nové využití přístupu „HD-2D“ a v mnoha ohledech nastavuje šablonu pro budoucí remaky. A dokonce? I to je stále vlastní zvláštnost.

Pravěk

V tomto příběhu hrajete vládce docela hrubého jeskynního chlapce, který k navigaci používá čich a obecně se snaží plnit úkoly a komunikovat bez jazyka. Tato kapitola místo textu používá obrázky, vrčení a gesta, aby vám něco řekla, a to je záměrně trochu obtížné. Přidává to na atmosféře, jistě, ale je to také ta, kterou pravděpodobně nebudete chtít hrát jako první, když se naučíte, jak hra věci dělá. Ale hej, mohli byste hrát chronologicky a narazit na to jako první, hádáme!

Zvlášť patrná je kapitola Prehistorie, ale celá hra je z velké části poháněna minimapou a jejím oranžovým bodem. Je to hra, která by bez ní byla z velké části zbytečná, protože ne vždy vysvětluje, co je třeba udělat dál jiným způsobem. A je to jasný upgrade původního Super Famicomu, který skutečně prodloužil dobu hraní tím, že hráči tápali. Jistě, teď? Nyní máte pocit, že vás to možná vede k chybě.

císařská čína

Žít naživuKapitola Imperiální Čína vám nabízí zachování starověkého bojového umění nalezením a výcvikem nástupce. Máte zde spoustu možností, kdo se vám nejvíce líbí, a pak máte možnost je otestovat. Je to nejpřímější způsob, jak utvářet bojové statistiky, stejně jako sbírat a vybavovat zbraně a doplňky.

Jako mistr kapitoly, Žít naživu remake se snaží zachovat minulost, ale také ji přenést do moderní doby. I s přístupem „HD-2D“ obsahují světy mnohem více detailů. Postavy používají bojovou obrazovku s vyšším rozlišením v nadsvětí, spíše než zmuchlané chibi formy, a to obstojí lépe než přepínání stylů tam a zpět, jako byla nucena dělat 16bitová hra. Je to jeden z těch přístupů typu „vypadá to, že si to pamatujete, ne jako ve skutečnosti“, které je velmi snadné navrhnout a je velmi obtížné dosáhnout.

imperiální čína boj super famicom

Soumrak Eda v Japonsku

Kapitola Edo je ve své celistvosti nepovinná stealth mise. Je těžké se dostat pryč, aniž byste někoho zabili, ale zkušení hráči si tuto výzvu pravděpodobně zamilují. Pro nás? Hra vás pravidelně obviňuje za vaše činy a průběžně si zaznamenává vaše zabití. Samozřejmě můžete jít i opačně a najít všech 100 nepřátel a všechny je sestřelit.

Ať si vybereš kteroukoli cestu, Žít naživuKapitola Edo se zabývá poznáváním vesmíru. Mapa je záměrně vágní, taková, jakou byste měli, kdybyste byli nepřátelskou frakcí a pozorovali ji z dálky. Přestože se dočkali obrovských vizuálních vylepšení, prostředí jsou z velké části tak, jak byla navržena v původní hře. Všechny skryté průchody, triky a dezorientující schodiště jsou zde a mají zjevně zamýšlený účinek.

live edo japonsko twilight živá recenze

Divoký západ

Je to docela jednoduchá kapitola. Projdete se do města a získáte nějakou atmosféru a expozici, pak vyčistíte všechny budovy a předáte je obyvatelům města, aby je připravili jako pasti. Nezdálo se nám to nijak zvlášť obtížné, i když jsme si jisti, že existuje „ideální“ konfigurace, která dělá vše, čeho jsme dosud nedosáhli. Čím lépe se vám to povede, tím snazší bude boj proti konkurenčnímu gangu. Nejsou zde žádné upgrady, takže jde o jednoduchou hádanku.

Stejně jako obyvatelé Divokého západu, Žít naživu se poprvé vydává na západ. Místo se zdá láskyplné a plné energie, nebojí se kráčet na honičku nebo vypustit nadávku nebo dvě. Je fascinující vidět hru z této doby, která ve jménu zachování nostalgie není zavázána omezením postav nebo marketingovým rozhodnutím této doby. V tomto ohledu je před svými vrstevníky v získávání nových hráčů v roce 2022.

saloon divokého západu v této hře vypadá pěkně

Dnes

Toto je zdaleka nejkratší kapitola Žít naživu, která nabízí přístup k bojové hře bez skutečných příběhových sekvencí. Musíte porazit šest protivníků pomocí stejného tahového boje a vaše postava se učí pohyby tím, že je jimi zasažena. Dokud půjdete v pořádku a budete se učit za pochodu, budete mít obvykle skvělý counter na svého dalšího soupeře.

Co se týče samotného soubojového systému? Je to malá taktická mřížka, každá instance bez zdraví nebo přenesených efektů. Jsou tu jednodušší kapitoly, kde se to naučit, ale to je jednoznačně těžiště tohoto bojového příběhu. Hlavní věc, kterou se musíte naučit, je, jak se postavit, abyste se vyhnuli nejsilnějším útokům nepřátel a kdy si můžete najít chvíli na použití dovednosti nebo léčivého předmětu. Plošné efekty jsou dominantní strategií pro většinu soubojů, ale pokud se na ni budete příliš spoléhat, mocní bossové by vás mohli uvrhnout do smyčky.

žít živou obrazovku výběru bojovníka

Blízká budoucnost

Kapitola Near Future, která se cítí ze všeho nejvíc jako samostatné JRPG té doby, je o sirotčinci a čtení myšlenek a robotech a motorkářských gangech a… víte, je to skutečný nepořádek, upřímně. V tomto jsou některé opravdu zdlouhavé a nudné herní segmenty, které remake občas osladí svou navigační pomůckou? Přesto je nemáme vůbec rádi.

Když už mluvíme o blízké budoucnosti: pokud uvidíme více klasických remasterů ve formátu „HD-2D“, doufáme, že to bude následovat. Žít naživumodel. Předchozí hry v tomto stylu měly tu výhodu, že se jednalo o zcela originální výtvory, což je jednodušší. Vypořádat se s původní estetikou a obejít ji může být trochu obtížnější a my jsme obecně fanoušky toho, jak se tato hra vypořádá s těmito obtížemi.

živá silikonra živá recenze

Vzdálená budoucnost

Vzhledem k tomu, že můžete číst kapitoly v libovolném pořadí, doporučujeme Distant Future, když nejvíce potřebujete příjemnou změnu tempa. Neobsahuje téměř žádný boj a většinou se skládá z interakce s dveřmi a útěku před nebezpečím, je velmi odlišný od jiných epoch. I v tomto je cítit vypravěčská ambice. Nemá dost času ani zdrojů k dosažení svých cílů, ale dělá dost, aby stál za váš čas.

Obecně platí, Žít naživu je stavět barevné světy, které můžete na pár hodin navštívit. Cítí se trochu jako béčkové filmy s příběhem, který mohl být působivý pro JRPG z počátku 90. let, ale ne zrovna hluboký nebo inovativní. Libují si v žánrových tropech, ale s opravdovým nadšením, které je těžké nemilovat.

žít vzdálená budoucnost kostka žít

Konec hry

Nebudeme kazit poslední dějové body hry – je to hra o její historii –, ale věci dojdou ke slovu v závěrečné kapitole, která spojuje protagonisty z různých epoch do něčeho s tradičnějším managementem party scény a finálním bossem. Je zajímavé komunikovat s těmito různými styly ve stejný večer. Vidět postavy, jako je robot Cube, objevit se v bitvě po boku těch s mnohem většími bojovými schopnostmi, může být zábavné, to je jisté.

Zde vám hra poskytuje prostor pro prodloužení herního času v závislosti na tom, jak moc chcete maximálně využít úrovně a dosáhnout nejlepšího konce. Vyprávění se úplně vytrácí a nabízí něco velmi odlišného od toho, co bylo předtím.

mapa města blízké budoucnosti

Žít naživu je hit, a to jak jako samostatný remake nekonvenční kultovní klasiky, tak jako prototyp budoucích remaků JRPG. Jeho slabiny jsou slabiny herního designu dochovaného originálu, ale ty obětuje záměrně a má co nabídnout zájemcům o jeho tempo a strukturu.

Žít naživu, vyvinutý Square Enix a vydaný společností Nintendo, vyjde 22. července 2022 pro Nintendo Switch. K dispozici je také demo, které umožňuje hráčům vyzkoušet části tří kapitol.