Recenze: White (Nintendo Switch) –

bílá2-jpg

Blanc je krátká dobrodružná hra zaměřená na nepravděpodobnou spolupráci mezi mladým vlkem a jelenem. Byli odděleni od svých rodin a musí si navzájem (a ostatním) pomáhat ve snaze je najít. Krásou této hry není jen tento dojemný příběh, ale také ručně kreslený výtvarný styl vizuálů. Blanc je podán jedinečným způsobem, v němž nedochází k dialogu ani četbě, pouze kontextovým vodítkům a emocím.

Hra začíná tím, že se vlk probudí a zjistí, že jeho rodina je pryč. Vydá se je hledat, když najde jelena, který je také úplně sám. Začnou svůj vztah za obtížných podmínek. Když se vlk přiblíží k jelenovi příliš blízko, vrčí a štěká. Jak však oba pokračují v cestě, sbližují se.

Pár ujde dlouhou cestu, aby se znovu sešel se svými rodinami a během toho našel mnoho překážek, které je třeba překonat, a další zvířata, kterým by měli pomoci. Jelen a vlk mají různé způsoby, jak si navzájem pomáhat přes své překážky. Jelen může tlačit předměty a pomáhat vlkovi dostat se do vyšších míst, zatímco vlk může předměty tahat a překonávat malé mezery.

Příkladem pomoci jiným zvířatům je, když jelen a vlk narazí na kachnu, jejíž kachňata kvůli silnému větru nemohou přejít některé cesty. Jeleni a vlci používají svá těla, aby zabránili větru, aby foukal na kachňata, když se kříží.

Na začátku získáte užitečný návod na ovládání a omezení hry. Když už mluvíme o omezeních, není možné s kamerou hýbat. Občas to ve hře může být trochu otravné, ale celkově to nebyl příliš velký problém. Bílého lze hrát sólo nebo ve dvojicích (místně nebo online), i když důrazně doporučuji hrát s partnerem; je to mnohem jednodušší a také zábavnější.

Při hraní jsem narazil na několik problémů s rozhraním, ale ty mohly být také způsobeny problémy s přesností. Několikrát jsem potřeboval skočit nebo interagovat s předmětem a nemohl jsem to udělat, pokud jsem nebyl ve velmi specifické pozici, což může být těžké zjistit. Byly také chvíle, kdy jsem musel otevřít dveře, a nešlo to, takže jsem musel hru restartovat. Bílý jednou za čas provede automatické ukládání, takže to nebyl zásadní problém.

Jak již bylo řečeno, bílá je zobrazena ručně kresleným stylem, který hře dodává velmi potěšující příběhovou atmosféru. Hraje se výhradně černobíle, což také přispívá k rozdělení jelenů a vlků, protože jeden je bílý a další je černá. Hudba je pro hru také velmi důležitá; protože zde není žádný dialog, pomáhá hráčům porozumět emocím toho, co se děje. Je to všechno velmi dobře udělané a funguje tak dobře, že předává své poselství a morálku i beze slov.

V Blancu se dvě postavy, které se mají nenávidět, dokážou setkat a dokonce i spřátelit. Hra nám říká, že nenávist je něco, co se učí, ne instinktivní, a díky tomu je to velmi uklidňující a povzbuzující zážitek.